Langdurig starten 945 2.3 LPT 1997 LPG-G3, aansturing relais?
Langdurig starten 945 2.3 LPT 1997 LPG-G3, aansturing relais?
Geachte lezers,
Sinds kort ben ik in het bezit van een Volvo 945 lpt 1997 met G3 onderbouw vialle.
De auto loopt erg mooi op lpg en benzine, echter het duurt erg lang eer hij aanslaat.
De motor is onlangs vervangen, door een fris exemplaar.
Verder zijn distributie, waterpomp, rotor en verdeler, bougies, bougiekabels, etc. vernieuwd.
Compressie e.d. is allemaal goed. LPi injectoren zijn al vernieuwd.
Tanks en pomp ook al vernieuwd.
Hij loopt dus, nogmaals, op lpg en benzine verder erg goed.
De auto start op benzine, en dat lijkt ook het probleem te zijn.
Ik hoor de brandstofpomp niet voorzoemen (druk opbouwen).
Bij doorstarten (> 5 seconden) slaat hij vanzelf aan en loopt direct heel goed.
Bij direct opnieuw starten start hij direct. als hij even staat gaat het al wat langzamer, bij meer dan een kwartier stilstaan is het weer erg lang wachten
Tijdens het starten blijft het lampje van de schakelaar van de lpg installatie op het dashboard uit (vierkant, brandt groen op lpg, rood op benzine).
Ik heb het systeemrelais/brandstofpomp relais vervangen (eentje bij Hyunter opgehaald), maar geen verbetering.
Wat wel opvalt is dat als ik het relais vervang hij de eerste keer wel een zoem geluidje geeft. Bij de volgende keren starten weer niet.
Echter, bij de eerste keer starten inclusief zoem geluid nog geen normale, vlotte start.
Omdat hij verder perfect op benzine loopt kan het de brandstofpomp niet zijn toch?
Ik zat zelf te denken aan de aansturing vanuit het contact naar het systeemrelais, maar hoe meet ik die en welke kleuren hebben die stuurdraad?
Of gaat dit via de computer / ECU?
Of is het misschien de benzinedrukregelaar? Hoe test je die?
Benieuwd of iemand hier raad weet.