Weer een privé sleuteldagje
11/10
2008Weer een privé sleuteldagje
Hallo liefhebbers,
aangezien ik nog wat onderdelen in huis had liggen maar even een privé sleutel(mid)dagje gehouden. Op de planning stonden:
- oplossen verstopping afwatering manchet rond benzinevulleiding
- inbouwen wisselaar met de originele steun van Bangarage
- accu uitbouwen, op zoek naar slechte LPi contacten
- carterbeschermingsplaat vervangen
- paneel links van stuur vervangen, in de huidige zit een gat
- interieurlampjes vervangen (achter sigarenaansteker, vak middensteun)
Verstopte afwatering
Eerst maar begonnen met de verstopping van het manchet. Als ik het klepje opendeed, lag er altijd water in de rubber manchet om de vulleiding. Onderin had ik wel een gaatje gezien maar die was klaarblijkelijk verstopt. Hier maar mee begonnen omdat ik verwachtte dat de wisselaar in de weg zou zitten als ik dat eerst zou doen. Uiteindelijk bleek ik de kapjes achter beide achterlichten (buitenste helft), de klepjes van de vloerpanelen links en rechts en de plastic kap over de "drempel" van de kofferbak (estate) te moeten demonteren (in die volgorde). Aan bestuurderszijde toen de binnenbekleding een stukje open kunnen vouwen (denk om de plastic drukknop in de binnenbekleding, onder de achterlichten). Hier in gekeken en zag dat het een stukje slang was. Dat eruit getrokken, doorgeblazen (zat modder in) en teruggezet. Wat water in de manchet gegoten als test en het eerste klusje klaar.
Wisselaar ingebouwd
Hoewel de steun niet meer leverbaar was volgens mijn dealer, heeft Bangarage Mijdrecht nog eentje voor mij gevonden. Gisteravond snel in Autocad gezet zodat het nog eens na te maken is. Komt nog wel eens in een infopagina. Wisselaar aan de steun geschroefd, de "inserts" voor de schroeven in de hoedenplank gedrukt en de steun ingehaakt. Omdat de schroeven niet gemakkelijk begin kregen, die eerst er een stukje ingedraaid. Toen opnieuw geprobeerd, zo klaar. Stekkers erin en weer een klusje klaar. Wisselaar heeft een mooi plekje, onder afdak van de achterruit/hoedenplank. Past net achter de gastank (Vialle LPi, 85 liter, dwars achter achterbank.
[no-glossary]Accu[/no-glossary] uitbouwen
Accu uitgebouwd, wel lastig met zo'n zwaar ding in beperkte ruimte. LPi zekeringen, LPE en extra draden hielpen ook niet. Dus klemmen los, en het staafje met het ringetje losgedraaid. Onder de accubak helaas geen LPi componten, had gehoopt hier slechte stekkerverbindingen aan te treffen als oorzaak voor mijn LPi storingen (instorten toerental tot afslaan, soms hikken). Accu bak uitgeveegd en een beginnend roestplekje geconstateerd. Binnenkort maar eens aanpakken. Boel weer teruggezet, wel nog even vogelen met de kikkerplaat die de accu aan de voorkant vastklemt.
Carterbeschermingsplaat
Op de VKB eentje op de kop getikt voor 29 euri, een koopje. De oude was er zo onderweg, hij zat nog maar vast aan 2 bouten, waarvan eentje al bijna van de plaat was gescheurd. De nieuwe gepakt en toen bleek het probleem: In de oude zat een gat voor de uitlaat van de standkachel, in de nieuwe uiteraard niet. In de loods van mijn oom rondgekeken, en mbv een bovenfrees-freesje en de kolomboor er "uit de hand" een gat in gefreesd. Plaat eronder gehangen en vastgezet. Kostte nog wel wat kracht om de gaten in de plaat voor de gaten in de auto te krijgen. Boel vastgezet met nieuwe, originele bouten maar wel met extra carosserieringen (2xM8, 4xM6) om te voorkomen dat het plastic snel uitscheurt. Het gat voor de uitlaat zit er in, maar nog niet helemaal netjes. Het kan dus met de auto vlak op de grond, de beperking is de monteur. Ik pas er met mijn lengte (1.85m) en gewicht (rond de 80kg) nog net onder en kan er net bij. Net als bij het olie aftappen en filter wisselen (moet vanonder ivm turbo). Levensgenieters kunnen beter een brug reserveren :)
Paneel + lampjes
Niet aan toegekomen ivm tijdgebrek, had dit ook als laatste ingepland omdat het ook bij mij op de straat kan. Die andere klussen zijn daar wat minder prettig.
Tot zover, een voldaan gevoel !