LPG pomp Vialle kapot
LPG pomp Vialle kapot
Na 150.000 kilometer op LPG, ben ik nu ook aan de beurt: de LPG-pomp van mijn Vialle G3 installatie, ingebouwd in 2002, is kapot. (940 MY1996, B230FK, automaat)
De symptomen waren: tijdens het rijden opeens geen vermogen meer, vijf seconden later weer normaal, enkele minuten later weer vijf seconden weinig vermogen. De intervallen werden steeds korter en de weinig-vermogen-fases steeds langer. Omschakelen naar benzine: alles normaal, reed als een zonnetje. Weer terug naar gas: afwisselend normaal/weinig vermogen. Op benzine gezet om eventuele verdere schade te voorkomen. LPG getankt om lege tank uit te sluiten: ongeveer 50% tankinhoud kon er bij, was dus niet leeg of bijna leeg. Bij de volgende rit was er na omschakelen naar gas vrijwel geen vermogen meer, op benzine alles normaal. Na de volgende omschakeling naar LPG meteen nauwelijks vermogen en vervolgens sloeg de motor af. Startte meteen (automatisch op benzine), handmatig naar benzine geschakeld, naar huis gereden en de gasboer gebeld.
Gelukkig kon ik daar (=Autogas Parkstad in Heerlen, filiaal van AISB in Baarlo) meteen terecht. Hij constateerde dat de pomp geen enkel geluid meer maakte en dus kapot is en vervangen moet worden. De gastank (ringtank met rond deksel) is meteen uitgebouwd (15 minuten werk), de pomp wordt bij hen vervangen en volgende week kan ik terugkomen om mijn bestaande gastank-met-nieuwe-gaspomp weer te laten monteren. Hij schat dit op 30 minuten werk. Het geheel gaat 595 euro's kosten. De eerste 12.000 kilometers dus eerst de pomp terugverdienen...
Hopenlijk hebben collega-gasrijders iets aan mijn ervaringen.
Groetjes uit Zuid-Limburg,