Wat kleine probleempjes bij mijn nieuwe 940
Wat kleine probleempjes bij mijn nieuwe 940
Beste volvofanaten,
Ik kijk al wat langer rond hier op het forum, maar vanaf gisteren met nog meer belangstelling omdat ik eindelijk mijn felbegeerde 940 heb.
Een sedan met mooi leer, klimaatregeling en nog niet zo heel veel km's. Rijdt beter dan ik had verwacht!
Mijn idee is om eerst de auto maar eens technisch en optisch in goede conditie te krijgen, daarna wellicht chiptunen en voorzien van andere velgen.
Een paar probleempjes waar ik tegenaan ben gelopen en jullie hulp voor vraag:
-Vandaag begon spontaan het lampje van het ABS te branden. Ik deed de kap open om te kijken of iets vreemd kon ontdekken. Daar viel me iets op, nl dat de dubbele poelie die de twee riemen aandrijven, niet rond draaien. Er lijkt een 'slag' in te zitten, waar schijnlijk is de as krom of het lager niet goed meer?
Over het ABS heb ik al de nodige info gevonden hier op de site, waarschijnlijk een (beginnende) kabelbreuk. Indien het lampje vaker gaat branden, zal ik het systeem laten uitlezen.
-Onder de auto tikt iets in de aandrijving. Dit is alleen te horen bij weinig gas of gas los. Op de snelweg overstemmen wind- en bandengeruis het getik, maar met name in de bebouwde kom is het in de auto duidelijk te horen. Ik dacht zelf aan de ingaande as van het differentieel, maar volgens de vorige eigenaar kon dit het niet zijn omdat het diff al nagekeken was hierop. Iemand nog iets anders in gedachte?
-De stuurbekrachtiging lijkt soms even heel kort te haperen. Met name bij het opgaan van rotondes merk ik soms een kleine tik in het stuur. Niet heel storend, wel vreemd. Nu meen ik hier een keer gelezen te hebben dat wel meer 940's met dit euvel te maken hebben. Zou het iets te maken hebben met de slag die in de dubbele poelie zit of zou de ATF olie vervangen moeten worden? Hopenlijk hoeft er op termijn geen nieuwe pomp of nieuw stuurhuis in...
Bij voorbaat dank voor jullie informatie.