960 Terug van de schadehersteller nav hagelschade, een soap in wording
960 Terug van de schadehersteller nav hagelschade, een soap in wording
Afgelopen week is gedurende drie dagen mijn geliefde blackberry pearl 960 Oxford uit -96 naar de schadehersteller geweest voor het wegwerken van alle in juni ontstane hagelschades. Vrijdag kon ik de wagen weer ophalen bij de dealer. In eerste instantie zou mijn vriendin dit alleen doen maar aangezien ik vrijdag toch had vrijgenomen om aan één van mijn andere wagens te sleutelen en ik hiermee vroeger klaar was heb ik me door haar op laten pikken en zijn we samen gegaan.
Ik had de wagen bij de Volvo dealer in Groningen aangeboden maar via mijn verzekering kwamen zij bij Care uit om hem te laten herstellen. De dealer had hem dus woensdag ingeleverd en vrijdag weer opgehaald bij Care. Nou hij stond mooi te glimmen. Ten dele natuurlijk door mijn eigen toedoen, aangezien ik hem de dag voor het inleveren nog heb gewassen en gepoetst en hierbij alles nagelopen op eventuele nieuw ontstane schades. Ik moet zeggen alle plaatwerk was weer mooi strak gemaakt en hij glansde je tegemoet. De auto was op slot dus naar binnen en alle papierkraam van ondermeer de leenauto afgehandeld. We waren al laat dus snel op pad en bij het tankstation langs om wat LPG te tanken.
Al tankende rustig achter de auto staand kijk ik door de achterruit naar binnen en valt mij het paneel van de rechter C-stijl op. Deze lijkt verder uit te steken dan normaal. Even binnen kijken en voelen en het paneel blijkt los te zitten. Kan gebeuren denk ik dan nog. Beter kijken levert op dat alle bevestigingclips zijn afgebroken bij dit paneel. Hé links ziet het paneel er ook wat raar uit. Ja die zit ook los. En nu valt mij ook op dat er op de beige stoffen bekleding van de panelen en hemel allemaal zwarte vegen zitten van waarschijnlijk vieze handen en gereedschap. Oké, wij weer terug naar de dealer. Puntjes laten zien en de beste man was onaangenaam verrast. "Dit kan echt niet" waren zijn woorden, maar hij verzekerde mij dat zij alles zouden herstellen. Of ik volgende week terug wilde komen, dan liepen zij alles na. Zo kunnen ze rustig inventariseren, wat er exact moet worden besteld. Mijn vriendin kent mij natuurlijk al een dag langer en laat mij ten overstaan van de beste man beloven dat ik niet al zelf aan de slag ga en alles laat zoals het op dat moment is.
Inmiddels is het zondag en ik kon de jeuk niet langer bedwingen. Heb de gehele auto, voor zo goed als dit gaat, langsgelopen en kom tot het volgende redelijk schrikbarende lijstje. Om me nu nog niet meer op te vreten of tot spontane brandstichting van willekeurige schadeherstellers over te gaan schrijf ik het maar van mij af.
Hier dan het overzicht van alle nieuw ontstane gebreken en beschadigingen:
- Horizontale afdeklijst (die met de handgrepen en het leeslampje) zit los, is slecht uitgelijnd op de deurrubbers en smerig en ingescheurd. Zowel links als rechts.
- Deurrubbers zijn niet aangedrukt.
- Beide C-stijl panelen zitten los en de bevestigingclips zijn afgebroken. Zijn er volgens mij drie per paneel. Kan niet zien hoeveel clips kapot zijn dan wel ontbreken. Kwam wel kunststof stukjes in het interieur tegen die waarschijnlijk ergens zijn afgebroken.
- Rugleuning van de achterbank zit los en de beide bovenste metalen bevestigingspunten zijn verbogen.
- Stof van de panelen en hemel zijn smerig en zitten vol met zwarte smeervlekken
- Het leer van de linker lendensteun van de bestuurdersstoel heeft een gaatje doordat er waarschijnlijk iets doorheen is geprikt.
- Plafonnière sluit niet goed aan doordat de beide witte kunststof bevestigingbeugels niet zijn teruggeplaatst. Lagen nog los in het vak van de rechter deur. Heb ik maar weer netjes zelf verholpen (foei je had anders beloofd)
- Kunststof lijst boven voorruit, welke bij het hemeltje langsloopt, zit slordig gemonteerd en de hierdoor lopende bekabeling van de beide alarmsensoren is overal zichtbaar en hangt zelfs los in de hoeken.
- Linker voorste kriksteun is beschadigd en verbogen doordat waarschijnlijk een lomperd onzorgvuldig een garagekrik eronder heeft gejast. Corrosiebescherming is ook weg en blank metaal is zichtbaar.
- Kunststof binnenscherm van het linker voorscherm zit los. Sluit niet aan op de schermrand en is verbogen.
- Twee ronde bevestigingsdoppen van de geluidsisolatie aan de binnenkant van de motorkap ontbreken.
- Metaal aan de binnenkant van de motorkap is verbogen op de plekken waar kracht is gezet met het uitwrijf-gereedschap.
Dan ontbreekt nog een door mij verwachte geur van vers corrosie beschermingsmiddel. Ik had verwacht dat indien er van binnenuit met metaal op metaal wordt gewerkt er zekerheidshalve eventueel ontstane beschadigingen aan de aanwezige verf en anticorrosie coating worden hersteld. Zeker in de voorschermen. Volvo zelf schrijft dit ook netjes voor in de werkinstructies.
Maandag maar direct langs bij de dealer. Verder zal ik mijn verzekeringsmaatschappij op de hoogte brengen van de gebrekenlijst. Ben benieuwd naar hun reactie.
Wordt er nu wel een beetje moedeloos van en raak voor zover nog aanwezig ook het laatste beetje vertrouwen in andermans kunde en zorgvuldigheid kwijt. Het repareren van de eerder in maart ontstane stormschade door vallende dakpannen was ook al zo’n meertrapsraket. Was een andere schadehersteller maar ook deze kon zijn werk weer overdoen gezien het eerste resultaat. Heb toen uiteindelijk op hun kosten voor een nieuwe bumperhoes laten plaatsen. Deze was natuurlijk al op kleur alleen de nieuwe losgeleverde spoilerstrip moest nog door het bedrijf op kleur worden gebracht. Nou dit kan ook weer opnieuw worden gedaan. De verf hecht niet goed en begint al overal op de spoiler los te laten. En dit zijn allemaal echt geen beunhazen, maar bij Schadegarant aangesloten en erkende ondernemingen.
EDIT: Alles nog eens rustig teruglezend schrik ik van de hoeveelheid door mij gemaakte spello's. Sorry hiervoor. Het meeste wat ik zo kan zien heb ik weggewerkt. Laten we maar zeggen dat emoties tijdelijk de overhand namen.