trillende voorremmen
trillende voorremmen
Ik had de laatste tijd nogal wat problemen met trillingen in het stuur wanneer de rem werd ingetrapt. Bij 100km per uur was de trilling het ergst.
Rubbers, stuurkogels enz waren allemaal prima in orde. De paddestoelrubbers zelfs gemodificeerd i.v.m. de vele roest die uit de stang verwijderd is. Eigenlijk zou daar een soort overmaat rubber nodig zijn.
De remschijven eens gecontroleerd op slingering. De schijven gemonteerd op de auto slingerden tussen de 0.09mm en de 0.15 mm. Voorschrift is meen ik een max. slingering van 0.03mm. Het gekke is dat ik eerst de schuld aan de Scantech schijven heb gegeven want daarna heb ik Volvo schijven gemonteerd. Met de Volvoschijven leek het eerst wat beter maar na een week of drie was het weer precies hetzelfde heftige trillen. De wielnaaf bleek te slingeren. De prijs voor een complete nieuwe wielnaaf was mij wat te gortig. Wat ligt er dan voor de hand om zelf wat de bedenken?
JPG 01 Slijpen van de wielnaaf.
JPG 02 De geslepen wielnaaf.
De remschijven zelf bleken ook niet meer helemaal fris te zijn. Door het slingeren van de naaf zijn de schijven ook gaan trekken. De Volvo schijven waren zelfs nog wat krommer dan de Scantech schijven. De schijven ook maar nagedraaid. Dus heb ik ook een setje reserve.
De oorzaak van de slingerende wielnaaf zou wel eens kunnen zijn dat de wielmoeren met de luchtsleutel veel te vast worden aangedraaid . Ook zou het kunnen dat de moeren niet gelijkmatig worden aangedraaid maar dat ze een voor een op het max. moment worden vastgezet. Een stoeprand meepikken kan ook wel een oorzaak van de slingering zijn.
De remmen werken weer perfect. De slingering nu weer gemeten aan de binnenzijde van de remschijf met het wiel gemonteerd was nihil.