Veel minderverbruiken / rijden zonder katalysator?
Veel minderverbruiken / rijden zonder katalysator?
UPDATE:
Ik heb inmiddels doorgekregen dat het een stuk goedkoper kan, en we kunnen testen of de auto met kale kat APK-waardig is.
Wat ik ook gemerkt heb is dat ik na twee tankbeurten (59 liter) minder ben gaan gebruiken; waar ik normaal reken met (krap) 1 op 7,5 voor lange ritten en een beetje file haalde ik nu 1 op 8,7 (517 km) De tankstop van zo-even 41,18 liter voor 361 km. Normaal zou de tank op de laatste wolkjes gas drijven.
Heeft die kat zoveel weerstand dat het verbruik zoveel toeneemt?
Graag jullie reactie!
Bedankt,
JohnPeter
PS: hoop morgenavond ergens een PC met webaccess te vinden.
Helaas, de 725.000 kilometers beginnen weer wat tol te eisen; het achterste deel van de uitlaat moet vervangen worden maar ook de kat (2003!) heeft het begeven, kenbaar vanwege een hoop gerammel. Het is nu dus een rammelbak aan het worden die pas eind dit jaar de TLC krijgt die de blauwe tank verdient.
Maar ja, banden en uitlaat moeten APK proof zijn, dus dat moet binnenkort gebeuren.
Nu kreeg ik van iemand het advies om de kat "leeg te maken" waardoor het rammelen stopt. Omdat ik op LPG rijdt (behalve de eerste kilometer, waarop een kat al helemaal niets schijnt te doen) zouden de emissiewaarden moeten voldoen aan de eisen. Als het niet zou lukken kun je altijd nog een katalysator onder hangen.
Ik heb daardoor de volgende vragen:
- Kan een 2.3 LPT katloos door de APK komen?
- Hoe "leeg" je die kat en wat komt er uit? Ik neem aan platina en nog wat gif?
- Zijn er ruil kats?
Profile in Veendam, waar ik goede ervaringen heb, rekent 325 euro voor een achterstuk, en iets van 700 voor kat + achterstuk. Prijzen voor het gedeelte ervoor hadden ze niet.
- Zijn dit redelijke (all-in!) prijzen?
- Gaat het voorste deel nooit kapot?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en dankbaar voor het delen van jullie kennis!
Veilige dag,
JohnPeter