En weer een vlekkeloze APK !!!
01/09
2008En weer een vlekkeloze APK !!!
Vandaag was het dan weer zover, het jaarlijkse billenknijpen voor de roetmeting.
Niet zozeer dat ik denk dat Ofilant het niet haalt, maar het geluid van een onbelaste D24TIC bij 4750 rpm klinkt niet echt als muziek in de oren.
Vanochtend met 2 man sterk naar het APK station gereden. Eerst de ander aan de beurt, een klein fransoosje, en toen mocht Ofilant zijn kunstje laten zien.
Eerst remmen testen, alles in orde. Daarna doorrijden, de brug op. Hier bleef de motor lopen en met geopende kap was ik de keurmeester even kwijt. Ik stond buiten te wachten totdat de onbelaste toeren voorbij waren. Toch maar even gaan kijken en wat bleek ? Er werd een temperatuursensor via de oliepeilstok naar binnengestoken om te controleren of de olie wel voldoende op temperatuur was ! Toch netjes.
De waarden van Ofilant werden ingevoerd in de computer en daaruit bleek dat we naar 4750 rpm moesten. En dan gebeurt het, plankgas en even vasthouden. Jammer dan, want de meetsonde zat niet goed in de uitlaat. Dus nog een tweede keer !! Man, wat doet dat pijn. En daarna de uitslag, 1.42 !! En dat terwijl de wettekst zegt :
Artikel 2.3.11
1. De hoeveelheid roet, uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt (k-waarde), van de uitlaatgassen van personenauto’s en bedrijfsauto’s met een verbrandingsmotor met compressie-ontsteking, bepaald volgens de in artikel 2.3.12 omschreven meting, mag de:
a. 3.0 m-1 voor een motor met drukvulling niet overschrijden indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1979, doch voor 1 juli 2008, tenzij in het kentekenregister een hogere absorptiecoëfficiënt is vermeld;
Dus nog niet eens op de helft. Waarop de keurmeester zegt dat er al een ruilblok in ligt, wat waarschijnlijk niet meer dan 50.000 km heeft gelopen ? Ik zelf nog eens aan de reken. Bij aanschaf stond de teller op 340.000 km, het ruilblok had ca 180.000 km gelopen, dus bij een kilometerstand van 402.709 km, heeft het blok dus ca 240.000 km gelopen. Wat natuurlijk scheelt is dat er onlangs een nieuwe uitlaat is ondergeplaatst, er wat additief is toegevoegd aan de diesel en zondag even de procedure van Dr. Diesel is toegepast.
En voor de rest helemaal geen opmerkingen ! De man vond dat de auto er mooi bij stond en duidelijk zichtbaar was dat er veel aandacht aan de auto was besteed. Die heb ik maar weer in mijn zak gestoken .
Teruggekomen bij mijn maatje, heb ik de olie ververst, oliefilter en luchtfilter vervangen en nu eindelijk maar eens gekeken naar de pijp tussen turbo en intercooler . Alle tape er maar eens afgehaald en wat bleek ? De pijp is niet lek, maar onder de tape zat een slijtplek op de pijp, die eigenlijk dus extra beschermd wordt. De olie kwam dus ergens anders vandaan. We hebben de pijp er tussenuit gehad, schoongemaakt en voorzien van nieuwe tape ter bescherming en de aansluitingen goed vastgedraaid.
De laatste tijd worden sommige bolides voorzien van een recht eindstuk aan de uitlaat, dus een stukje pijp gevonden en aan het eind gemonteerd, samen met het sierstukje. Op zich ziet het er redelijk uit, nu nog even testen of de achterzijde net zo schoon blijft als voor die tijd.
Zal binnenkort wel even de foto's van de telefoon halen.