Hartverzakking
Hartverzakking
Net een paar dagen voordat ik met mijn vriendin uit Maastricht op vakantie naar Zweden zou vertrekken krijg ik een telefootje van haar. De 740 Estate staat met pech langs de kant vlak bij Brugge. Of ik tips had voor haar, de motor joeg op en neer en bij gas er op sloeg hij af. Ze kon er niet meer mee rijden. Belgische ANWB gebeld en weg gebracht naar een dichtst bijzijnde garage (Ford). Luchtmassameter defect (dunne platina draadje doorgebrand). Dat is dus zware pech...
Ik haar vanuit Genk (151km) opgehaald en de wagen zou in de tussentijd worden gemaakt. Volgende dag vertrokken naar Zweden met mijn 960. Twee weken later: Volvo nog niet gemaakt. Wel nieuwe LMM ingezet maar nog steeds zelfde probleem. Wat bleek: ECU defect! De beste garagist vroeg of ik misschien reserve tweede hands onderdelen had of er aan kon komen. Ja dat wel, maar dit wordt een lange klus en dus besloten de wagen op te laden (automaat) en terug te brengen naar mijn woonplaats. Trailer gehuurd, richting Brugge gereden, wagen op geladen, garage betaald en vetrokken naar huis. Het was een LOODZWARE combinatie....bij optrekken en na enige snelheid zag ik in de spiegels dat de aanhanger soms zachtjes begon de zwengelen en bij 90km/u (is de snelheid met het vrachtverkeer mee) begon hij plots erg te slingeren. Ik kreeg een hartverzakking! Meteen zo goed en gelijkmatig sterk afremmen als mogelijk en naar de kant sturen maar het slingeren houdt echt niet een twee drie op en zwengelt nog wat aan!!! Ik dacht dat ik het niet meer onder controle zou krijgen. Een maal aan het slingeren lijkt er geen houden meer aan. Ik schrok mij rot. 80km/u bleek de hoogst veilige en stabiele snelheid. Ik heb wel vaker een Volvo opgeladen en getrokken met een Volvo, maar dit verraste mij. Dit bleek een onstabiele combinatie. Waar dat aan kan liggen is mij een raadsel. Er zitten nieuwe schokbrekers onder de mijn 960. De hele terugweg niet meer boven de 80km/u gereden en konstant een oog in de spiegels met angst voor slingeren. Het bleef uit gelukkig. Ik vond de combinatie helemaal geen pretje.
Enfin, de lokale Volvo garage gevraagd naar een tweedehands ECU en uitgelegd over het defect van de 740. Er bleek op dit moment twee 740's bij hem te staan met hetzelfde euvel. Bij 1 van de 740's hebben zij er een nieuwe ECU in gezet maar na een week gaf deze weer de geest. Er is dus iets anders aan de hand, men weet niet wat en men wil geen nieuwe ECU meer proberen vooralleer de fout is gevonden.
U snapt het al: heeft 1 van ons dezelfde ervaring? Wat is het probleem dat de ECU stuk gaat? Ik vrees dat het niet gemakkijk is te vinden. Ik verdenk persoonlijk ergens een slecht massa contact of contact in de stroomaanvoer naar de ECU. Als de motor draait en de injectioren staan lekker te rammelen en een van de genoemde draden wordt even onderbroken kan ik mij voorstellen dat er een hoge spanning over de slechte verbining ontstaat (inductie spanning van de injectoren). Ik kan niets anders verzinnen op het moment.
Robert