940 met B230FK (lpi) wil niet starten.....MAAR NU WEER WEL!!!!
940 met B230FK (lpi) wil niet starten.....MAAR NU WEER WEL!!!!
Mede Volvoïtislijders,
Mijn geliefde 940 weigert aan te springen.
Al enige tijd had'ie af en toe kuren: bij koude start af en toe moeilijk starten, meestal na een lange rit. Hij leek dan op 2-3 cilinders te lopen, met gasgeven op te lossen en dan "gewoon" stationair. Wél rook'ie dan buiten en binnen "niet fris".
Tijdens de vakantie gebeurde dit ook af en toe direkt na het tanken. Op "benzine" of "lpg" starten maakt geen verschil.
Al enige tijd verlies ik een beetje koelwater, maar vloeistof in reservoir wordt niet troebel/grijs/zwart, slangen niet spijkerhard direkt na motor uitzetten. Eén van de bougies (2) is zwart, anderen mooi van kleur. Olie is schoon en blijft (na turbo reparatie) op nivo.
Gisteravond zonder problemen van Bilthoven naar Emmen gereden, bij stilzetten nog even, zoals gewoonlijk, stationair laten draaien, daarna motor uit en slapen.
Vanmorgen vrolijk instappen, wel ronddraaien, maar niet aanslaan. Even lpg knopje naar rood, niet aanslaan. Brandstofrelais verwisselen, niet aanslaan. Benzine bijgevuld, niet aanslaan. Computer resetten, niet aanslaan. Alles wat vacuum lijkt nalopen, niet aanslaan. Volgens mij loopt de benzinepomp. Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen) Het omzetten van groen naar rood gaat niet elke keer goed, soms meerdere keren moeten drukken, soms ook geen lichtje zichtbaar. Af en toe bleef groene ledje na "contact af" nog licht geven, dan na ong. 5 seconden uit.
Tot nu toe getest:
werkende brandstofrelais gewisseld: niet starten
Benzinepomp draait hoorbaar na " contact aan"
computer resetten: niet starten
bij uitdraaien bougies zijn ze nat van benzine
alle bougiekabels geven vonk
lpg knopje rood of groen: beide situaties niet starten
accu volledig doorladen: niet starten.
Benzine bijgevuld
Wat me opgevallen is, is dat bij op contact zetten het lampje in de lpg schakelaar even brandt, daarna uitgaat. (zowel rood als groen)
Vacuum langsgelopen: geen misser kunnen ontdekken
Vacuumslang van drukregelaar los: ruikt naar benzine als ik de slang echt onder een neusgat hou.
De door Baseman genoemde koppeling los draaien: Er komt benzine uit, 3 bar niet waarneembaar. Blijft ook niet doorlopen.
Eigen vermoedens:
Schakelaartje kaduuk?
Iets met omschakelen benzine/lpg? Daar zal ergens een relais voor zitten denk ik?
evt. verband met koelwaterverlies?
Ik hoop op vele reacties, na de turbo reparatie is "op laten halen door de dealer" niet écht mijn favoriete optie...
Uiteraard alvast dank.
ok, gisteren de BDP-sensor vervangen en vol spanning en hoop de sleutel omgedraaid. Resultaat: Bijna..... maar niet willen lopen.Intussen was door alle startpogingen de accu bijna leeggestart, dus vannacht aan de lading gezet. Op advies van de onderhoudsmonteur (de man racet met niet geringe resultaten) die ik intussen gevraagd had om 'm maar te komen ophalen de meerdere malen zeiknat geworden bougies vervangen door blinkend nieuwe NGk's en vanmorgen opnieuw de sleutel omgedraaid, dit keer wel met spanning maar nergens op rekenend... Reslultaat: een ZOEMENDE MOTOR!! Kennelijk is het uitermate verstandig om in een situatie van "zeiknatte bougies" ook de bougies te vervangen.
Zijn 'BDP-sensor vervang procedure': vervang de sensor, draai de bougies uit, laat de startmotor enkele malen draaien zonder bougies, draai nieuwe bougies in, starten en lopen'.
Jullie allen nogmaals dank voor alle bijdragen!