Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Verwijderen van balansassen en het afsluiten van de oliekanalen

Verwijderen van balansassen en het afsluiten van de oliekanalen

Verwijderen van balansassen en het afsluiten van de oliekanalen

- Ingediend door flip_21 , op 5 aug 2008 - 8 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Op mijn 16v motorblok zaten lekkende balansassen (olie), en heb deze verwijderd.

Enkele redenen:

- Kans op olielekkages

- Kans op het breken van de riem (en de daarbij te verwachten gevolgschade door het breken van de distributieriem)

- Kost vermogen (weet natuurlijk niet hoeveel, maar twee assen naar 12.000 t/min opjagen kost zeker wat vermogen)

- Meer overzicht en ruimte op het blok, wat ik persoonlijk erg fijn vind, aangezien de B204 (en andere 16v's) erg volgebouwd zijn.

- Meer olie beschikbaar voor smering van de meer essentiële delen als turbo en dergelijke..

Ik heb verschillende manieren gezien/gehoord/bedacht.

1. Laat de balansasriem weg en plug de oliekanalen in de balasassen af. Voordeel: Niemand die het ziet, zeker geen olielekkages. Nadeel: Ze zitten nog steeds op het blok. 

2. Offer de gietstukken van de balasassen op en maak hiermee een olieafsluiting. Je verzaagt dan dus de balansassen en last/schroeft etc. de kanalen dicht.

3. Dicht de oliekanalen in het blok zelf. Mijn voorkeur (heb het nog niet eerder gezien).

Voordeel: Ruimte op het blok, ze zijn altijd nog terug te plaatsen.

Nadeel: Je tapt een schroefdraad in een motorblok, met alle mogelijke gevolgen van dien (spanen etc.) 

Hoe hebben wij dit gedaan?

In de olietoevoerkanalen wilden we een plug gebruiken die ook daadwerkelijk druk tegen kon houden (de druk kan toch oplopen naar 5 bar en waarschijnlijk nog wel hoger). Oplossing: Een schroef (die kan er veel moeilijker uit komen ten gevolge van de oliedruk). De olieterugloop van de balansassen is precies 16,0 mm in doorsnede, en ook dit kan getapt worden, maar dan kwam je niet bij de meest makkelijke draadtypes uit. Bovendien zit er achter deze afsluitingen ook geen oliedruk, en hoeft het dus niet per sé een schroefachtig iets te zijn..

Na een behoorlijke tijd denken, meten en opzoeken... kwamen we tot de ontdekking dat de olietoevoer aan de inlaatzijde van het 16v onderblok een diameter had van ca. 10,0 à 10,05 mm. Om een M12 schroef te kunnen gebruiken moet je 10,2 mm als gat hebben. Dit verschil is te overbruggen, zeker omdat we 3 tappen hebben die gelijdelijk steeds meer snijden, waardoor het zonder problemen gaat. 

Nadat dit gat getapt was een M12 (8.8) genomen met een koperen ring en nog wat draadsealant op de draad en in het blok gedraaid.

Aan de uitlaatzijde is de olietoevoer van de balansas maar 5,0mm in diameter. Ook gaat deze zeer stijl omhoog naar het bovenliggende oliekanaal. In een gat van 5,0 mm kun je perfect een M6 in tappen. Nadat we dit gedaan hadden kon er natuurlijk geen normale bout in met een koperen ring. De draad lag immers niet loodrecht op het vlak. Hiervoor hebben we een stelschroefje gebuikt met een binnenzeskant (hexagon). Hier ook weer draadsealant op en vervolgen in het blok gedraaid, en tegen het einde van de draad ingetrokken. 

LET OP!: Het tappen is riskant. je moet absoluut zeker weten dat er geen metaaldeeltjes achterblijven in de oliekanalen (en dan vooral de toevoerkanalen). Dit kan zeer veel schade aan de motor veroorzaken!!

Wij hebben getapt met de tap in dik (en veel) vet. Ook heel vaak schoonmaken en weer opnieuw vet aanbrengen om zoveel mogelijk metaaldeeltjes uit het blok weg te krijgen. Vervolgens hebben we na het tappen (toen we zagen dat de kanalen nog vol vet zaten, weliswaar schoon wat op de punt van de tap zat) met perslucht druk op de oliekanalen gezet. Hierdoor kwam de rest van het vet met nog enkele metaaldeeltjes eruit. Hierna een sterke magneet genomen en er een spijker op gezet. Met de spijker de getapte delen schoon gemaakt (eigenlijk waren ze toen al schoon, maar we gaan voor 100%). Bij deze klus is een sterk (LED)zaklampje een must. Met het felle licht kun je goed zien of de schrofdraad en het kanaal schoon is. Als laatste hebben we het blok op de motorstandaard altijd zo gedraaid dat eventuele losse metaaldeeltjes er uit konden vallen.

De olieterugloopkanalen van de balansassen wilden we met vriespluggen/vrieskommen/vriesdoppen afsluiten. Het bleek nogal een opgave de juiste maat te vinden, laat staan iemand die vriesdoppen verkoopt.

De heuts heeft wel wat, alleen niet wat je dan zoekt, dit geldt al helemaal voor de Brezan. We kregen de tip om bij een motorrevisiebedrijf te vragen naar de vriespluggen. En ja, het bedrijf had 16,0 mm vriespluggen op voorraad. 4 stuks voor €3,-

De kanalen goed schoongemaakt en ontvet en de vriespluggen er met een dop uit de dopsleutelset voorzichtig in getikt, met een beetje zwarte sealant 9temp. bestendig etc.)

Ook heb ik wat ''Volvo rood'' motorblok lak gekocht om het geheel netjes af te werken. 

Foto's:

M12 tappen aan de inlaatzijde. beneden op de foto is de olieterugloop te zien. 

Het tappen van de M6 draad in de olietoevoer aan de uitlaatzijde. Hier zie je de extreme hoek die het kanaal maakt ten opzichte van het vlak waar de balansas op rust.

De stelschroef stevig op zijn plek. (uitlaatzijde)

Hier de vrieskommen met een diameter van 16,0 mm. De kleinste die je kon kopen hadden zelfs een diameter van 8,0 mm...

Vrieskom voordat deze in de terugloop aan de inlaatzijde wordt ingeslagen.

De vriesdop op zijn plek (inlaatzijde). De vriesdop dieper geslagen dan alleen tot het oppervlak van het blok, ivm het anders misschien losschieten van de vriesdop.

Het totaalplaatje van de inlaatzijde (sorry voor de onscherpe foto.. lukte zo snel niet met de telefoon)

Het totaalplaatje aan de uitlaatzijde van de motor.

Ik heb nog wel meer foto's, voor diegene die er in geïnteresseerd is.. Maar hier laat ik het nu maar bij.

Groet,

Philip

 

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 0 gebruikers online.

Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2889 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.