940 lpt naar Rica Enkhuizen.
940 lpt naar Rica Enkhuizen.
Mijn 940 lpt is gisteren bij Rica geweest in Enkhuizen. Zij hebben de software op een chip aangepast en een t-stukje gemonteerd voor de wastegate. De turbodruk is nu 0,9 bar, maar loopt naarmate de toeren klimmen terug naar 0,6. Dit is volgens de monteur normaal, alleen zou hij volgens de site deze waarden moeten leveren:
TECHNICAL SPECIFICATIONS POWER OPTIONS StandardPower optionsMAXIMUM POWER99 kW / 135 hp158 kW / 215 hpMAXIMUM TORQUE230 Nm / 2300 rpm305 Nm / 3400 rpm(http://www.rica.nl/chiptuning/showupgrade.php?Merk=29&Model=119)
Hij heeft van tevoren op de rollerbank gestaan, toen gaf hij 130pk en 210 Nm. Dat viel mij alles mee voor een auto van 11 jaar oud. Na het chippen gaf hij 175 pk en 290 Nm aan. Daar moet ik dan wel bij melden dat er nog ron 95 in de tank zat, en volgens Rica de chip uitgaat van ron 98.
Ik heb de monteur gevraagd hoe het kon dat er zoveel verschil zat tussen de waarden op de site en die van mijn auto. Hij zei dat de turbodruk dan nog verder omhoog moest naar 1,0 of 1,1 bar, maar dat je bij 1,1 bar wel problemen kon krijgen als je langere tijd 200+ reed op de Autobahn. Hij voelde zelf duidelijk meer voor een boost controller, maar dacht dat dat minimaal €350 zou moeten kosten, en dat is me dan weer te veel, zeker aangezien zij zelf die 215 pk op de website hebben staan.
Goed, vraag: 1,0 of 1,1 bar turbodruk bij een 940 lpt uit 1997, levert dat in de praktijk problemen op volgens de ervaringsdeskundigen alhier?
Mijn 940 trekt met 0,9 bar nu ook al lekker vlot weg, maar ik heb nu het gevoel dat ik niet alles gekregen heb wat me toegezegd is. Overigens vinden ze het geen probleem om de druk nog even voor me aan te passen (lees: t-stukje met grotere opening te monteren), dus het gaat niet om een conflict of zo.
In een ander topic zei bodejodel op 2007/08/02 dit:
[quote=bodejodel]
Als je de juiste chips hebt gekocht kun je zonder problemen naar de 1Bar. (je hebt er dus 2 nodig, de brandstofchip en de ontstekingschip)
Volgens diverse Dynoruns/rollenbanktests levert dat je ongeveer 210 Pk en 335Nm op.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817
Deze chips kosten je ongeveer 250 euro. Koopje dus!
Voor zover ik meegekregen heb hebben ze bij Rica maar 1 chip aangepast ( in het metalen kastje onder het dachboard kastje) Zo te voelen is dat wel genoeg. Vraag 2: Hadden ze nog meer moeten doen?
Ik kreeg trouwens geen (extra) korting met mijn lidmaatschapskaart. Rica geeft standaard 25% korting op het tunen van auto's van 3 jaar en ouder, maar dan kan je die extra 10% dus niet krijgen. Dit staat nog wel ergens op onze site, maar lijkt me niet erg nuttig, aangezien alle 700 en 900's wel ouder zijn dan 3 jaar.
Ik heb ook nog even gemeld dat de lpt en de turbo verkeerd om op de site staan bij Rica. Ik ben benieuwd of ze dat nog gaan aanpassen.