Oorzaak gevonden; rot lopende 940 beschadigde timingring toerentalsensor
Oorzaak gevonden; rot lopende 940 beschadigde timingring toerentalsensor
Volvisti,
Mag ik eens om wat hulp vragen?
Situatie is als volgt. Ben sinds kort troste eigenaar van Volvo 940, 2.3i, automaat 1994, benzine 140k km (1e bejaarde, km gedocumenteerd). Natuurlijk meteen lid geworden. De eerste 5000 km gingen feilloos maar nu doet zich het volgende voor.
Bij snelle, lange bocht naar rechts onstaat een hard ratelend geluid. klint als ijzer op ijzer, frequentie gaat gelijk op met toerental. Na de bocht was het weer weg. Tweede maal (weken later) ging het na de bocht niet weg en slaat auto af. Opnieuw gestart, ratel is nog daar, terwijl ik stil sta. Ik rijd weer weg, moter loopt heel slecht. Ik de vluchtstrook op, rem, en weg is het geluid.
Auto loopt nu vreemd maar ratel blijft weg.
Stationair redelijk OK
Bij 1800 toeren, gaat hij stotteren. Dwz, als je het gas voorzichtig op 1800 toeren vasthoud, slaat 'ie bijna af, komt weer terug naar 1800, slaat weer bijna af etc. Loopt dus heel onregelmatig. Bij toerental boven 2000 en onder 1500, gedraagt 'ie zich prima.
Bij belasting slaat de auto vrijwel altijd helemaal af, wanneer je optrekt en de 1800 tpm bereikt.
Kleppen gecontroleerd. Staan allemaal scherp op specificatie. Distributieriem is vervangen bij 75k dus nu weer bijna aan de beurt maar het lijkt me sterk dat die een tand verschoven is en dit gedrag veroorzaakt.
Alle injectoren lijken te werken. Wanneer ik ze stuk voor stuk lostrek gaat de auto nog veel slechter lopen. Hetzelfde geldt voor de 4 bougies. Hij loopt dus echt op 4 cylinders.
Uitlezen ontsteking en injectie geeft overigens 111.
Zekering 1 is er al uitgeweest. maar dat hielp (natuurlijk) niet.
Wie heeft een idee?
Alvast bedankt voor iedere suggestie!!
Groeten,
Richard van de Ven
regio Brabant