Distributieriem verwisseld ging probleemloos, nog wel een paar vragen
Distributieriem verwisseld ging probleemloos, nog wel een paar vragen
Beste mensen, vanmiddag de distributieriem en spanrol vervangen van mijn B230FK motor. Het ging op zich probleemloos, dank zij de geïllustreerde handleiding op dit forum en de onvolprezen Tool van Timen. Zoals me wel vaker overkomt was de klus waar ik het meeste tegenop zag, het loshalen van de krukaspoelie, met die tool inderdaad in 2 minuten gepiept, maar voordat ik zover was ben ik 1,5 uur bezig geweest met de bodemplaat en de diverse v snaren. Zat allemaal hartstike vast. Vreemd want ik had alle snaren nog 1,5 jaar geleden vervangen. Wat ook tegenzat was de bovenkant van dat deksel. Op het forum staat ook voorzichtig dat plastic kan snel stuk, maar bij mij bleef ie vast zitten achter de poelie van de waterpomp. Ook bij het weer terugzetten van die deksel heb ik een tijd staan te kl... . Dus daarom dacht ik, achteraf, misschien is het handig om in de handleiding te zetten dat je de poelie van de waterpomp er ook 'even' af moet halen. Of wil dat niet 'even' ? En waarom heeft de firma V. van die verschillende kopmaten op die boutjes van de kap. 10 mm links en 12 mm rechts, vreemd. De kap is zo te zien al een keer vervangen want er zit een onderdeelsticker op. Zo weet ik ook dat het een B230FK is ;-)
En wat ook niet echt soepel ging was het verwisselen van de spanrol. Los gaat ie wel gemakkelijk, maar dan weer monteren en die veer ingedrukt krijgen... is denk ik een kwestie van ervaring, maar het is gelukt.
Enfin, de klus was in 4 uur geklaard. 5 uur als ik ook de bodemplaat terug monteren meereken en het opruimen van gereedschap enzo.
Nog een aanvulling op de handleiding. Op de krukaspoelie staat bij mij netjes een inkeping die precies correspondeert met de 'o' op de onderkant van het deksel. MIsschien handig om dat ook nog in de handleiding te zetten? Als je de bovenkant van het deksel eraf haalt en je zet de nokkenas goed op het merkteken dan zie je direct of de krukas ook goed staat. Toch? Of zie ik iets over het hoofd?
En bij mij hoefde de ventilator er niet af, gewoon dop op de momentsleutel en de tool van tiemen onder het chassis ging prima. Maar dat is misschien per model anders?
Nog een vraag: moet je die moer van de spanrol ook met een bepaald moment vastzetten? Zie ik nergens staan ook niet in Haynes.
Maar OK all's well that ends well. Nu nog een keer de bodemplaat beter vastzetten, die zit nu nog maar met2 schroeven en tieraps vast. De andere bevestigingspunten in het plastic zijn kapot en ik heb ook een moer finaal eraf gedraaid. Maar dat doen we na de vakantie, een keer een brug huren voor een dag en met de onderkant bezig. Erg roestig allemaal.