Volvo 960 Break 3.0 24V summum 1995
Volvo 960 Break 3.0 24V summum 1995
Hallo,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Milo, ben 37 jaar en woon tegenwoordig in Frankrijk.
Afgelopen donderdag heb ik mijn 960 break opgehaald bij een voormalig Volvo-dealer in Bourges. De beste man had de auto in nov 1995 nieuw verkocht en altijd in onderhoud gehouden. Boekjes en facturen erbij tot 295.000 km en hij staat nu op 315.000. Vorige eigenaar is advocaat en heeft een aantal volvo's, dus over de historie maak ik me niet te veel zorgen.
Prijs was interessant, ver beneden budget, motor trilt niet, automaat schakelt goed in alle vernsnelling, E en S stand zijn in te schakelen, schakelaar van de W-stand springt eruit.
300 km over de snelweg naar huis getuft met 130 km/h. Verbruik net geen 1 op 10 dus weinig van te zeggen.
Inmiddels hier wat door de omgeving getoerd. Auto is heerlijk stil en daardoor hoor je dat er bijna niets rammelt.Toch zit ik al met wat vragen.
1. IK hoor rechts voor op een slecht wegdek geklapper, net alsof er wat speling op een lagerbus zit. Wat is de meest voorkomende oorzaak, is dit gevaarlijk en wat is de remedie?
2. Ik vindt dat de auto achter ver door zijn veren gezakt is. De spatbordrand hangt (bij onbeladen auto)achter ongeveer ten hoogte van de bovenzijde van de achterband (205/55-16). Ik zie geen verschil voor en na een ritje. Een achterwiel heb ik verwijderd om te kijken. Zwarte schokbreker zonder lekkage maar verzer niets te zien. Kan iemand mij zo zeggen of er "nivomats"onder deze volvo zitten en of ze waarschijnlijk heen zijn?
3. De handrem werkte slecht. Ik heb snel even de armsteun losgehaald. Onder de armsteun zag ik het behin van de handremkabel met een grote plastieke stelmoer. IK heb deze aangedraaid en de handrem werkt beter. Is het normaal dat er geen contramoer ter borging aanwezig is?
4. IK heb hier geen brug, maar ik zag dat er aan het carter bij de aftapplug behoorlijk wat oliedruppels hangen. Wat zijn de meest gevoelige plaatsen voor olielekkage?
5. de distrubutieriem is in 99 bij 195.000 km vervangen. Ik ben nu dus weer aan de beurt. Leidt het breken van deze riem bij dit type motoren tot blijvende motorschade?
6. IK wil zelf filters vervangen en olie verversen. Zijn de onderdelen van goede kwaliteit ook ergens on-line te bestellen? Ik woon namelijk nogal op het platte land en de dichtsbijzde volvo-dealer is hier op anderhalf uur rijden vandaan.
IK wil mijn volvo zo snel mogelijk goedgekeurd hebben en zeker weten dat hij veilig is. Daarna gaan we geleidelijk alle andere puntjes afwerken. Jullie racties zullen mij dus helpen mijn prioriteiten te bepalen. Bij voorbaad dank