Vandaag lekker bezig geweest: oliefilter en verdeelkap/rotor van mijn B230FK vervangen
05/07
2008Vandaag lekker bezig geweest: oliefilter en verdeelkap/rotor van mijn B230FK vervangen
Hallo,
vandaag lekker bezig geweest met mijn LPT. op het programma stonden het vervangen van het oliefilter en de verdelerkap/rotor + de O-ringen achter de grondplaat.
eerst naar de loods van mijn oom gereden, hij heeft de ruimt en is zo aardig die ons ter beschikking te stellen. daar aangekomen de motorkap opengezet om de warmte er wat uit te laten.
eerst begonnen met het doormeten van mijn vialle LPI "GPL-LPG" knopje. volgens het boekje en medeleden zou het lampje ook rood moeten kunnen branden. stekker onder dashboard losgemaakt en doorgemeten mbv multimeter op diodestand. ledje brandde wel groen maar niet rood. vervolgens het knopje van het dashboard gepeutert en direct achterop het printje gemeten. ook geen rood licht te bekennen, hoe ik het ook gemeten heb. als ik het ledje diep in de ogen kijk, heeftie ook een groenige kleur in rust. wel alle draadjes aanwezig en in juiste kleur volgens dit schema. het rode licht zit er denk ik gewoon niet in. vervolgens de pedaalschakelaar van de CC op het koppelingspedaal vervangen omdat de oude lek was. de nieuwe schakelaar ook weer pneumatisch aangesloten mbv een T-stukje en stukje slang.
de motor was inmiddels wat afgekoeld (het onderblok in ieder geval, wat blijft zo'n kop lang warm !) en het oliefilter losgedraaid. bij het parkeren scherp naar links gestuurd, kon er dus redelijk makkelijk onder kruipen (vorige keer uitgevonden). het filter wilde met de hand los, hoewel ik het vorige keer met de hand flink had vastgedraaid. scheelt weer getob met zon kettinguitvoering-filtertang. teiltje eronder en de boel leeg laten lopen. kop/verdelerkap was nog steeds te warm, dus me maar eens verdiept in de appendages van de LPI installatie in de kofferbak. geloof dat ik het wel snap allemaal, "uitlezing" mbv ledjes zal elektrisch geen probleem zijn. het deksel heeft echter een afdichtende functie. als er wat lpg in zou komen, wordt dat netjes naar buiten afgevoerd. als ik allemaal kabels ga aansluiten, wil het deksel er niet op => kans op lpg in de kofferbak. denk daar nog maar even over na.
weerstand van de bougiekables maar even doorgemeten, weerstand was tussen 2K3 en 3K9. oplopend met de lengte van de kabels. volgens mij zijn die waarden wel OK, hoewel impedantie waarschijnlijk een grotere rol speelt.
ter voorbereiding van vervangen van rotor/verdelerkap de contactpunten van de verdelerkap maar beetje ombraamt. waren erg hakerig/ruw, verder veel slijpsel/draaisel in de kap. vervolgens ontvet met alkohol. oude verdelerkap gedemonteerd. nu was dit de eerste gebruikte verdelerkap die ik in mijn leven heb gezien, kan dus niet zo goed beoordelen wat hier nou het geval was. "kan nog even mee", "nu vervangn is mooi op tijd" of "die had 20.000km terug al vervangen moeten worden". ben benieuwd wat jullie mening is:
het leek mij zelf dat ze wel aan vervangen toe waren. O-ringen meteen ook vervangen, bij inspectie vorige week bleek de verdelerkap wat vettig. grondplaat daartoe voorzichtig met een schroevendraaier wat naar achteren gewrikt. O-ringen vervangen. het de T op nokkenas gezien. wel grappig. het stukje was waar de rotor op hoort was wat roestig, die voorzichtig wat afgeschuurd/borsteld en licht ingevet met vaseline. rotor erop, grondplaat terug. bij demontage afgetekend mbv kraspen omdat niet helemaal duidelijk was of dit afstelbaar is. het bleek dat de ene bout in een rond gat valt, samen met de nokkenas bepaalt die de positie. kon in mijn geval dus niet fout gaan. boel teruggeschroefd, verdelerkap erop.
nieuw oliefilter erop, even gestart en kort laten lopen om het filter vol te krijgen. daarna weer uitgezet en 0.7 liter olie erbij (was halfvol voor de wissel). de boel wat opgeruimd en weer naar huis vertrokken.
motor lijkt soepeler geworden met nieuwe rotor/kap, met name bij gasloslaten bij koppelen/schakelen. normaal zakte de motor tot +/- 1100-1200rpm, alleen bij een stoplicht na enkele seconden terug naar rond de 900. het leek er nu op dat het toerental soepel doorzakt naar <1000 rpm. erg fijn, ook met afremmen op de motor/uit laten rollen. met de huidige prijzen is een laag verbruik wel fijn, uitrollen helpt niet zoveel als je toerental bij loslaten van gaspedaal lang op de 1100 -1200 blijft.
kortom, een dag lekker bezig geweest, met (hopelijk ook duurzaam) merkbare effecten !