koelwaterlekkage
koelwaterlekkage
Mijn 945 (bouwjaar 1997 km 192711) verloor veel koelvloeistof. Regelmatig was het tankje leeg en moest er ongeveer anderhalve liter worden bijgevuld. Afpersen van het koelsysteem leverde, vreemd genoeg, niet direct een oorzaak op. Een week geleden bleek het tankje al na een dikke honderd km leeg te zijn. Er lag koelvloeistof op de waterpomp en de rubber ring bovenop de waterpomp zag er kapot uit. Heb een nieuwe pomp gekocht en deze afgelopen weekend (in Zeeland) gemonteerd.
[4 boutjes poelie verwijderd; poelie met riem naar voren geschoven; bovenste gedeelte bescherming van nokkenasriem verwijderd; rubberslang losgemaakt en met een dikke kurk afgestopt,; 2 moertjes, 3 boutjes en 1 boutje en moertje van rode pijpje verwijderd; met enig wrikken kwam waterpomp los (bovenste rubber was inderdaad kapot); oude pakking verwijderd en nieuwe pakking (met heel weinig vloeibare pakking) aan motor blok bevestigd; nieuwe rubberring (met vaseline ingesmeerd) op rode pijpje geschoven; nieuwe rubberring (goed ingesmeerd) bovenop de waterpomp op zijn plaats; het vlak van de motor waarmee die ring contact maakt eveneens met vaseline ingesmeerd; waterpomp op zijn plaats en eerst de boutjes (een boortje van 4 mm als geleider gebruikt) en vervolgens de moertjes aangedraaid: de bovenste rubberring gleed mooi op zijn plaats; de rest van de montage is het omgekeerde van de demontage. Koelvloeistof bijgevuld tot maximum]
Na thuiskomst (120 km) bleek er toch weer wat koelvloeistof op de waterpomp te liggen en bleek het niveau in het tankje ongeveer een centimeter onder het maximum: hoe kan dit?
Carel van Nievelt (Katterug), lid 933