let op met rubber slangen !
let op met rubber slangen !
Ik heb van een vriend een oliekoeler gehad. Ongeveer zo groot als een A4-papier en komt uit een S500 van 1973.
In mijn (on)wijsheid dacht ik de koeler te plaatsen ten behoeve van de automaat en aan te sluiten met hydroliekslangen.
FOUT !
FOUT !
De man in kwestie van Hydroliek Service Dronten heeft uitgelegd dat de automaatolie gewoon te heet is om door rubberslangen te circuleren. 75 Graden is wel het maximum want anders vulcaniseert het rubber en begint het af te brokkelen. Meestal gebeurt dat afbrokkelen van binnen in de slang dus met een beetje pech slippen de olieleidingen vol, heb je geen oliestroming meer en gaat de gemiddelde AW naar z'n grootje.
Ik heb hem bedankt voor zijn eerlijke antwoord en ben tot de conclusie gekomen dat orgineel Volvo hier de betere keuze is.
Die oliekoeler gaat dus terug en er komt binnenkort een Volvo-olie-koeler op de automaat.