Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo

Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo

Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo

- Ingediend door anno , op 22 jun 2008 - 3 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo 

De laatste maanden begon ik mij redelijk te irriteren aan het steeds stilvallen van mijn volvo ventilatie systeem wanneer ik gas gaf. Ik heb afgelopen weken redelijk wat uitgezocht naar mogelijk oorzaken en naar mogelijke eenvoudige oplossingen. Onderstaand een overzicht van wat ik heb gedaan om mijn ventilatie weer normaal te krijgen

 Probleem met de ventialtie & Airco.

Mijn auto een volvo 780 uit 1991 is voorzien van climate controll die standaard op 2 x “Auto” staat voor de ventielatieflow en voor de uitblaas richtingen. Wanneer de turbodruk positief is (geen vacuum op het inlaatspruitstuk) valt na aantal seconden de ventilatie weg met of zonder airco aan. Wanneer je dan gas loslaat, druk gaat naar vol vacuum, komt vrijwel direct de ventialtie weer bij vaak met groot vermogen. Het blijkt bij mijn auto zo te zijn dat als ik ca. 130 km/uur (op cruise control) rijdt er geen vacuum is en de ventilatie dus vrijwel af staat. 

 Het luchtdistributie centrum:

Er is al het een en ander over geschreven maar ik heb toch redelijk wat tijd besteedt aan internet, onderdelen boek etc om te snappen wat er loos was.

Het ventilatiesysteem heeft achter de radio een luchtdistributie centrum zitten van ca. 15x15x15cm, waar vandaan de ventilatielucht gedistribueerd wordt naar bijv. voorruit, voeten, gezicht etc. De aansturing vindt plaats middels een drietal vacuum bellows die aan de linkerzijde gemonteerd zitten. Je kunt deze zien/bereiken als je het deel van het dashboard onder het stuur demonteerd. Twee van de 3 bellows zijn identiek en hebben 1 vacuum aansluiting en de 3de heeft 2 vacuumaansluitingen. Het volgende weet ik niet zeker maar daar ga ik vanuit, de bellows hebben een vacuumkamer en afhankelijk van vauum stuurt hij een klep aan in de luchtdistributiecentrum.

 

Vacuumtank & vacuum verdeeldeel station:

Achter het dashboard kastje zit een vacuumtankje van ca. 0,5 liter, links daarvan komen alle vacuumslangetjes samen in een soort verdeelstation, zie foto. Ik heb geprobeert slangen en aansluitingen te controleren op lekkage maar dat redelijk lastig, ik heb uiteindelijk een turbodruk meter tussen de vacuumtank en het verdeelstation geplaatst.

Vervolgens motor gestart en het bleek dat het vacuum slechts de helft was van luchtinlaat vacuum (turbodrukmeter). Vervolgens een stuk gaan rijden en het bleek dat eigenlijk het vacuum van het ventilatie systeem snel weg was met wat accelereren.

 Vacuumlekkage opsporen:

Met draaiende motor heb ik vervolgens de standen van de ventilatie richtingen verandert, voorruit, bodem etc. En gekeken wanneer vacuum verbeterde, het bleek in mijn geval dat voorruit en boven en bodem standen een vacuum gaven die gelijk was aan de motor.

Vervolgens met een tang elk slangetje wat naar verdeeldeelstation gaat dicht geknepen, uiteindelijk bleek dat het gele slangetje het probleem veroorzaakte. Dit slangetje komt van de bellow met 2 aansluitingen. Ik heb dit slangetje vervolgens dubbelgevouwen en met een tie-rap dicht gemaakt.

Resultaat:

Wanneer ik nu zeg 5 minuten ca 130 km/uur rijdt middels cruise control dan heb ik bijna geen vacuum op motorinlaat maar vacumm op tankje blijft mooi behouden en ik heb continu ventilatie, Ik vermoed wel dat hij nu harder blaast en dat de temperatuur regeling van slag is, dat zal komende dagen wel blijken of dat zo is.

   

Vrgr

 

Anno

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Hein Wolda
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2892 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.