Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo
Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo
Quick Fix uitvallen ventilatie bij accelereren volvo
De laatste maanden begon ik mij redelijk te irriteren aan het steeds stilvallen van mijn volvo ventilatie systeem wanneer ik gas gaf. Ik heb afgelopen weken redelijk wat uitgezocht naar mogelijk oorzaken en naar mogelijke eenvoudige oplossingen. Onderstaand een overzicht van wat ik heb gedaan om mijn ventilatie weer normaal te krijgen
Probleem met de ventialtie & Airco.
Mijn auto een volvo 780 uit 1991 is voorzien van climate controll die standaard op 2 x “Auto” staat voor de ventielatieflow en voor de uitblaas richtingen. Wanneer de turbodruk positief is (geen vacuum op het inlaatspruitstuk) valt na aantal seconden de ventilatie weg met of zonder airco aan. Wanneer je dan gas loslaat, druk gaat naar vol vacuum, komt vrijwel direct de ventialtie weer bij vaak met groot vermogen. Het blijkt bij mijn auto zo te zijn dat als ik ca. 130 km/uur (op cruise control) rijdt er geen vacuum is en de ventilatie dus vrijwel af staat.
Het luchtdistributie centrum:
Er is al het een en ander over geschreven maar ik heb toch redelijk wat tijd besteedt aan internet, onderdelen boek etc om te snappen wat er loos was.
Het ventilatiesysteem heeft achter de radio een luchtdistributie centrum zitten van ca. 15x15x15cm, waar vandaan de ventilatielucht gedistribueerd wordt naar bijv. voorruit, voeten, gezicht etc. De aansturing vindt plaats middels een drietal vacuum bellows die aan de linkerzijde gemonteerd zitten. Je kunt deze zien/bereiken als je het deel van het dashboard onder het stuur demonteerd. Twee van de 3 bellows zijn identiek en hebben 1 vacuum aansluiting en de 3de heeft 2 vacuumaansluitingen. Het volgende weet ik niet zeker maar daar ga ik vanuit, de bellows hebben een vacuumkamer en afhankelijk van vauum stuurt hij een klep aan in de luchtdistributiecentrum.
Vacuumtank & vacuum verdeeldeel station:
Achter het dashboard kastje zit een vacuumtankje van ca. 0,5 liter, links daarvan komen alle vacuumslangetjes samen in een soort verdeelstation, zie foto. Ik heb geprobeert slangen en aansluitingen te controleren op lekkage maar dat redelijk lastig, ik heb uiteindelijk een turbodruk meter tussen de vacuumtank en het verdeelstation geplaatst.
Vervolgens motor gestart en het bleek dat het vacuum slechts de helft was van luchtinlaat vacuum (turbodrukmeter). Vervolgens een stuk gaan rijden en het bleek dat eigenlijk het vacuum van het ventilatie systeem snel weg was met wat accelereren.
Vacuumlekkage opsporen:
Met draaiende motor heb ik vervolgens de standen van de ventilatie richtingen verandert, voorruit, bodem etc. En gekeken wanneer vacuum verbeterde, het bleek in mijn geval dat voorruit en boven en bodem standen een vacuum gaven die gelijk was aan de motor.
Vervolgens met een tang elk slangetje wat naar verdeeldeelstation gaat dicht geknepen, uiteindelijk bleek dat het gele slangetje het probleem veroorzaakte. Dit slangetje komt van de bellow met 2 aansluitingen. Ik heb dit slangetje vervolgens dubbelgevouwen en met een tie-rap dicht gemaakt.
Resultaat:
Wanneer ik nu zeg 5 minuten ca 130 km/uur rijdt middels cruise control dan heb ik bijna geen vacuum op motorinlaat maar vacumm op tankje blijft mooi behouden en ik heb continu ventilatie, Ik vermoed wel dat hij nu harder blaast en dat de temperatuur regeling van slag is, dat zal komende dagen wel blijken of dat zo is.
Vrgr
Anno