"Nieuwe" V90
"Nieuwe" V90
Net als al verschillende mensen voor mij ben ik in Duitsland gaan zoeken voor een V90. Het moest geen zwarte, wel een schuifdak en voorzien van een hand geschakelde versnellingsbak. Niet al te veel km's en voor de rest goed voorzien van ditten en datten. Na enig speurwerk heb ik er een gevonden die aan de meeste specificaties voldeed. Vrijdag 30 mei gaan kijken en meteen gekocht. Er moest in totaal wel een kleine 1000 km voor gereden worden. Heen op gas (niet zo'n probleem) terug op benzine. Tanken was even schrikken. Pas bij 113 euro was de tank vol. Bij thuiskomst bleek de 6-cylinder gemiddeld 1:11,2 verbruikt te hebben. Dat viel me niet tegen voor zo'n grote motor. Maar ja het was wel allemaal snelweg met een snelheid van 120 tot 130 km/h (helaas ook nog een paar km file). Afgelopen maandag meteen naar de RDW, vandaag het kenteken in de bus gekregen. Nu nog platen laten maken en zo spoedig mogelijk gas laten inbouwen.
Aan de achterzijde zijn er niet zoveel verschillen met mijn huidige 940.
N.B. Voor het geval het niet duidelijk is: de groene is mijn 940 en de blauwe is de nieuwe V90 (nog voorzien van export kenteken). De voorzijde kent meer verschillen.
Motor en interieur zijn voor de meeste mensen natuurlijk bekenden:
De leeslampjes achter en de luidsprekers in de D-stijlen zijn wellicht ook bij veel mensen bekend.
Luidspreker in de B-stijl had ik echter nog nooit gezien.
En dit zijn niet dezelfde als in de D-stijl want die hebben een diameter van ca. 8 cm terwijl deze luidsprekers een diamer van ca. 4 cm hebben.
Natuurlijk ben ik ook al een paar mindere zaken tegengekomen. Op de eerste plaats is dat het hangen van de achterzijde. Zelfs onbelast ligt de V90 achter enkele cm lager dan de 940 belast. Beide voortuigen zijn overigens uitgerust met nivomaten en waarschijnlijk allemaal bijna 11 jaar oud. Door de achterzijde te bewegen komt de V90 wel nog omhoog maar hij bereikt nooit het niveau van de 940. En aan de voorzijde staat hij al dit tijd juist "hoog op de poten". Wat kan hier de oorzaak van zijn? Hoewel de autos bijna even oud zijn en de 940 bijna 3x zoveel gereden heeft, ziet hij er aan de achterzijde veel vitaler uit doordat hij (met ingebouwde gastank) veel hoger ligt.
Moet ik de nivomaten vervangen? Hulpveren plaatsen? Zwaardere veren? Maar hoe? Ik zie namelijk alleen maar een grote kunststof bladveer dwars onder de auto liggen. Kan deze aan slijtage onderhevigd zijn en moet deze dan vervangen worden? (Dit lijkt me overigens een behoorlijke hoeveelheid werk te zijn). Ik heb gehoord dat er meer V90 modellen zijn die achter doorhangen. Hoe hebben deze eigenaren dit (naar tevredenheid?) opgelost?
Verder lijkt de koppeling niet altijd goed te ontkoppelen. De koppeling grijpt ook heel diep aan. Tijdens de RDW keuring stond de auto met starten in de versnelling en met ingetrapte koppeling ging de auto toch meteen vooruit! Blijkbaar toch niet goed ontkoppeld. Na een paar keer het koppelingspedaal bediend te hebben werkte het weer. Ook tijdens het rijden lijkt het er soms op dat bij het schakelen nog net op het laatste moment eventje de tandjes gepoetst worden. Horen doe je het nauwelijks door de goede isolatie van de auto, je voelt het echter soms wel in de pook.
Verder vind ik dat de aandrijflijn veel meer speling heeft dan mijn 940, terwijl beiden toch met een M90 bak uitgerust zijn. De 940 schakelt ook preciezer. De V90 heeft iets meer bewegingsruimte in de versnellingen. Ik vind dat een beetje vreemd omdat mijn 940 al 316 duizend km gereden heeft en de V90 slechts 136 duizend km (zeer reel aantoonbaar). Ik heb de bak vandaag ook eens ontlucht, maar bemerkte niet meteen een grote verandering (op de oprit want kenteken platen moet ik nog laten maken, zodat ik het op de weg kan controleren). Iemand een idee hoe ik hiervoor een oplossing zou kunnen vinden?
Het nadeel van de aanschaf van de V90 is dat de huidige 940 helaas het veld zal moeten ruimen. Twee van deze auto's kan ik er helaas niet op na houden. Binnenkort zal ik de 940 LPT voorzien van een LPI G3 installatie te koop aanbieden.
Roger Smeets