"Loszittende injector"-probleem opgelost
"Loszittende injector"-probleem opgelost
Waarde heren,
graag tap ik even in op uw kennis van zaken als dat mag.
Wat is het geval;
Ik heb een 944 B230FK met Vialle LPi systeem. Daar is een paar maanden geleden een nieuwe gastank in gegaan omdat de in-pomp-tank stuk was. Daarna reed de auto als een zonnetje op lpg. (Daarvoor inhouden en afslaan)
Toen is de auto getuned en kwam er een trilling in de aandrijflijn naar boven bij vermogen vragen. Naar de garage (officiëel volvo dealer!) geweest. Auto ingeleverd en de diagnose was dat de hardy-schijf vervangen moest worden. Afspraak voor gemaakt en laten vervangen, onder mijn toezicht. Ik had m`n twijfels bij de reparatie, want dat liep niet soepel, maar hé, ik ben geen expert. Proef rijden met de monteur om vast te stellen dat de trilling vele malen erger was geworden en nu continue aanwezig was. Volgens de monteur was dat omdat de hardy-schijf stugger was dan de oude en nu waarschijnlijk meer trilling doorgaf. Er zou volgens hem een ander probleem zijn, dus de auto moest terugkomen voor een nieuwe diagnose. Thuisgekomen had ik er een naar gevoel over en heb ik teruggebeld en aangegeven dat volgens mij de reparatie niet goed was uitgevoerd. Dat was absoluut niet het geval werd mij gezegd. Er moest een ander probleem zijn. Ik heb dus ongeveer 2 weken rond moeten rijden met die trilling. Bij de 2e diagnose bleek wat ik al dacht; hardyschijf verkeerd om gemonteerd. Dat werd gecorrigeerd met duizend excuses. Maar, de oorspronkelijke trilling, die zou er niet uitgehaald kunnen worden volgens de dealer, want de auto had meer vermogen dan de onderelen aan zouden kunnen. Leek mij sterk, want hij heeft 200pk nu en bij mijn weten heeft een hpt met turbo plus kit 193 pk (toch Jeroen?) en dezelfde aandrijflijn als mijn auto. Dus waarom zou hij dat niet aankunnen?
Maar goed, daar heb ik maar niet moeilijk over gedaan. Niet lang daarna, ongeveer een week of 2, begon de ellende op lpg weer. In eerste instantie leek het wat op de problemen die ik ook had toen de pomp in de tank stuk was. Namelijk, inhouden tijdens het rijden. Gewoon geen vermogen beschikbaar. Maar, daar kwam nu bij dat ik af en toe gas rook. Als icing on the cake, ging het lambdasonde lampje permanent branden. Toevallig trof ik niet lang daarna Jan-Geert, die even onder kap keek, wat voelde en wat snuffelde. Zijn conclusie was kort en bondig; loszittende injectoren. (Een bekend probleem met deze installatie heb ik begrepen). Zijn advies, neem contact op met wp001, die heeft een mooie methode om dat permanent te repareren.
Nou had ik toch al een afspraak staan voor een grote reguliere beurt bij dezelfde volvo dealer, dus ik heb aangegeven dat er lpg problemen waren en dat er vermoedelijk een loszittende injector (of meer) op zou zitten. Ze zouden er naar kijken. Ik werd gebeld door de dealer; uitlaatspruitstukpakking lek, moest vervangen worden, moest ik een afspraak voor maken, niet op voorraad. Oké, kan. Er was met een snuffelaar geroken en definitief géén lpg te ruiken volgens de garage. Loszittende injectoren waren er ook per definitie niet. Alle storingscodes waren gewist, kleppen gesteld en volgens de monteur reed de auto merkbaar een stuk beter. Ik haal mijn auto op en wat schertst mijn verbazing; lambdasonde lampje brand nog. Die heb ik dus 100 meter verderop bij het benzinestation gereset (zekering 1 eruit) om daarna WEER MET EEN HORTENDE EN STOTENDE AUTO TE RIJDEN OP LPG! Het vreemde was, hij reed een dag of 2, zo`n 200 kilometer slecht op lpg, maar daarna was het over en ging het lambdasonde lampje branden. Mijn gedachte, dat zal wel noodloop zijn of zo?
Gebeld met de garage om de afspraak te maken voor die pakking en mijn frustratie over deze problematiek geuit. Heel vervelend, maar ze moesten toch echt gaan zoeken naar de oorzaak en dat zou die pakking kunnen zijn. Er werd bevestigd dat er nergens lpg lekte en de injectoren zaten niet los. A.s. vrijdag moet mijn auto naar de garage. Vandaag rijd ik op de snelweg, auto schakelt naar lpg en een en al trillen. Of je over een weg met losse stenen reed. Zo beroerd dat ik op benzine ben gaan rijden. Dit zat mij niet lekker. Dus ik open thuis de kap en wat zie ik; de achterste injector (tegen het schutbord) LIGT ER NAAST!
Mijn vragen;
1. Kan zo`n injector er zo maar uitschieten of gaat daar een proces van loszitten en steeds losser zitten aan vooraf?
2. Als dat door loszitten komt, kan dat dan door trilling komen of is er een andere oorzaak?
3. Als het door trilling kan komen, zou dan die erge trilling in de aandrijflijn waar ik mee heb moeten rijden door de verkeerd gemonteerde hardyschijf de oorzaak zijn?
Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden!
Groeten,
Richard