780 aan land: De hogedrukreiniger
02/06
2008780 aan land: De hogedrukreiniger
Afgelopen weekend had ik de tijd om de hogedrukreiniger ter hand te nemen. Vanwege de roestige reputatie van de 780 ging ik enigzins bevreesd aan de slag. De bodemplaat en wielkasten waren bedekt met een deel van de staat Californie. Maar wat er onder vandaan kwam viel zeker niet tegen, sterker nog er was geen spatje roest te bekennen. Wel was te zien dat de 780 15 jaar lang in de bergen en op gravel gereden heeft, verscheidene deuken in de kokerbalen en de bak van het reservewiel, zijn volgens mij te verklaren door onzachte aanraking met een rotsachtige bodem.
Onder de motor kap vond ik de eerste roest, op de plek waar de accu staat, maar dat hoort volgens mij gewoon zo. Samen met een roestplek aan de raamstijl lijkt deze 780 de roest reputatie (nog) niet te bevestigen.
Zo'n drie weken na aankomst is dit de balans van de import actie:
Positief
- De auto is hard, zeer goed ondehouden, elke 5000 Mijl, Distirbutie riem 20.000 mijl geleden vervangen, alleen maar Volvo onderdelen
- De auto lijkt vrijwel roest vrij
- De staat komt in grote lijnen overeen met de omschrijving en de documentatie
- De kosten (tot nu toe) zijn binnen budget
- Het was een leerzaam traject
Negatief
- De zon heeft de auto ernstige schade toegebracht, het dashboard, de hoedenplank, het lederen interieur en de lak zijn gescheurd door de hitte.
- Overspuiten is noodzakelijk
- De bestuurdersstoel en de rugleuning van de achtebank moeten opnieuw bekleed worden
- Het deurpaneel van de bestuurders deur is slecht
- Je hebt geen idee wat je koopt, zelfs met foto's en een relatief accurate beschrijving
Nog even wat foto's:
Onder de kap:
De plaats van de accu, roest.
Het dilemma van deze auto, type plaatje als nieuw, vuldop volledig poreus door de warmte en breekt als je hem opent.
Al met al een toch een mooie basis voor restauratie denk ik.
Bert