Veerpoottransplantatie - *** update: het past (met foto-verslag) ***
Veerpoottransplantatie - *** update: het past (met foto-verslag) ***
Ik ben, zoals enkelen wel bekend zal zijn, in het bezit van een Volvo 740 sedan uit 1986, met de mooie oude neus.
Een paar maanden geleden ben ik bij Wytze langsgeweest voor enkele onderdelen.
Ik had toen ook remschijven op het verlanglijstje maar Wytze wilde liever eerst even kijken welke er onder gingen.
Dat was niet onverstandig: het bleek het model met naaf te zijn, dat iets duurder is dan de "normale" en bewerkelijker om te vervangen.
Ik heb het toen eerst een tijdje laten rusten, vooral omdat er voor de APK wat andere dingen moesten gebeuren.
Wytze stelde toen al voor dat het handiger was om een deel van de wielophanging te vervangen waardoor er dan voortaan standaard (en goedkopere) remschijven op passen.
De remklauwen zouden dan behouden kunnen worden. Ik ga er vanuit dat hij de veerpoten bedoelde, met lagers en al.
Behalve de remschijven zijn ook de schokdempers redelijk week aan het worden dus lijkt het me een mooi moment om dit in één keer te doen.
En dan komen we op een interessant punt:
Ik vermoed (na wat research) dat veerpoten van latere modellen (zelfs de 940?) ook onder mijn oude neus 740 zouden moeten passen, mits ik ze maar beiden vervang.
Het zou in dat geval mogelijk zelfs niet uitmaken of ik ze van een ABS of zonder ABS model haal, omdat ik dan het tandwiel niet gebruik en de sensor verwijder.
Heb ik dat juist?
En passen de huidige remklauwen dan nog?
Waar moet ik dan op letten als ik remschijven erbij koop (dikte / diameter)?
Voordeel lijkt me dat de keuze uit schokdempers (rode Koni's etc) weer groter wordt.
Wie kan één en ander verhelderen?
Of wie haalt me uit mijn droom?
update: ik kreeg in het topic van "Wolwo" over de DHZ veerpootbrug de indruk dat de veerpoten qua bevestiging bij de 740 / 940 hetzelfde zijn?
Ik heb enkele foto's gemaakt van de remschijf en die staan hier: http://s146.photobucket.com/albums/r254/MaGNeT76/remschijf/
Update:
De nieuwe veerpoten zitten er onder! Ook de ankerplaten pasten, na wat kleine modificaties.
Het verslag met foto's is te vinden via het dagboeklinkje hieronder:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=532837#532837