van een 740 naar een 940/960 met aanpassing van bedieningspoken, stoel en ontgrendeling deur
van een 740 naar een 940/960 met aanpassing van bedieningspoken, stoel en ontgrendeling deur
Mijn vader rijdt al jaren in een 740 automaat. Hij is gehandicapt en heeft daarom een aantal aanpassingen mbt o.a. deurontgrendeling, contact, ruitenwissers, verlichting, claxon en een aangepast stuur, slede van de stoel en deurontgrendeling. Het merendeel is d.m.v. van schakelaars binnen bereik gebracht bij zijn linker voet of bij zijn rechterhand op een plaatje op de plek van de armleuning. De stoelslede, deuropener binnen en stuurstang zijn verlengd zodat hij de wagen prima kan bedienen.
Omdat de 740 op leeftijd begint te geraken, is hij op zoek naar een goede en jongere modernere vervanger. We denken daarom aan een 940/960, interieur is nagenoeg gelijk aan de 740 zodat de aanpassingen dezelfde kunnen blijven. Echter heb ik hierover een aantal vragen waarvan ik hoop dat de volvo kenners ons kunnen helpen:
1) Voornaamste vraag is of de elektronica in het stuur en stuurkolom in een 940/960 anders is dan die in een 740???? D.w.z. dat b.v. een v70 een moderne bedrading heeft, aangestuurd door een computer, 1 draad geeft meerdere signalen van functies door, b.v. zowel de richtaanwijzer als de verlichting en de gewenste ruitenwisserstand. Bij een conventionele 740 wordt voor ieder signaal een aparte draad gebruikt. Dit maakt het mogelijk deze functies eenvoudig te onderbreken en ergens anders te plaatsen in de auto. Is dit dus ook het geval bij een 940/960??
2) De versnellingspook van de automaat heeft in de 740 een knop bovenop de pook, dit maakt het voor mijn vader mogelijk deze zonder problemen te bedien. De latere bouwjaren van de 940/960 hebben een vernieuwde pook met een knop aan de voorzijde. Deze zal aangepast moeten worden wil mijn vader die kunnen bedienen. De vraag is of de vernieuwde pook eenvoudig te vervangen is door de oude pook met de knop bovenop? Ook vragen wij ons af vanaf wanneer precies deze nieuwe pook op de 940 en 960 geleverd wordt?
3) Hetzelfde geldt voor het openen van het portier van binnenuit. In de 740 zit er in het portier een schuif die je van voor naar achter overhalt. Op de latere versies van de 94/960 is de deuropener vervangen door een , ik zal maar zeggen clip in het portier. Deze kan mijn vader ook niet zomaar bedienen. Ook hier zouden we graag willen weten vanaf wanneer dat voor beide types is toegepast. En of zo'n deur paneel te vervangen is door een ouder model met het schuifsysteem?
4) Valt er in een 940/960 later nog elektrisch in hoogte verstelbare stoel met geheugen standen te vinden en in te bouwen? En staat zo'n stoel op dezelfde rails als een normale stoel? Bij het in en uitstappen zet mijn vader de stoel helemaal naar achteren, de slede is daarvoor ook wat naar achteren geplaatst. Om in de rijderspositie te komen schuift hij de stoel vervolgens weer naar voren.
5) Wellicht weet iemand een bedrijf of persoon die dergelijke aanpassingen doet en zeer vaardig is met de elekronica van de 740 en 940/960, dan wel onderdelen kan leveren, dan vernemen we dat graag!
Dit zijn vooralsnog de eerste vragen die we moeten zien op te lossen alvorens we een 940/960 kunnen aanschaffen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
gr, Michel en Max