Raadsel! stationair veel te laag in toeren zowel op gas als benzine
Raadsel! stationair veel te laag in toeren zowel op gas als benzine
Hallo allemaal,
Ik heb eerder al een draaidje geopend over mijn 940 uit '93 (2.3 injectie U9), hij liep slecht op benzine en iets te hoog in toeren op gas. Ik kan nu concluderen dat dat de noodloop was, blijkbaar kan je dan nog heel behoorlijk op gas rijden..ik ben hier pas achter sinds ik een paar dagen geleden de luchtmassameter heb vervangen. Het probleem met het slecht rijden op benzine leek hiermee opgelost. Hij start sindsdien heel mooi op benzine en rijd ook net zo goed op benzine als op gas.
Toch is er iets goed goed mis, hij zakt nu namelijk veel te laag in toeren bij stationair draaien zoawel bij gas als benzine, vooral ook met een warme moter is het raak. Het is wel bij iedere rit net weer iets anders trouwens, maar altijd veel te laag en dat gaat gepaard met een schuddende versnellingspook. Tevens slaat de wijzer van mijn toerenteller soms vreemd hoog of laag uit.
Ik ben gaan zoeken op dit forum (ik wordt deze week nog lid want het is erg behulpzaam al die info, echt super!) en kwam er door het uitlezen van de ECU achter dat het de lamdasonde was die niet goed werkte (foutcode 2-1-2), deze heb ik vervangen maar helpt niet, ik heb verder alle stekkers los gehad en ingespoten met contactspray, ook dat heeft niets geholpen.
Ik begrijp inmiddels dat er ook een relatie kan bestaan tussen het gedrag van de toerenteller en hoe de moter loopt. Ik heb de spanningsregelaar van mijn dynamo vervangen, maar dat had geen invloed. Kan iemand mij iets meer uitleggen over de relatie tussen een niet goed werkende teller en vreemde stationar loop bij mijn type auto, ik heb een 230FB blok.
Ik heb gezocht naar de sensor van de toerenteller maar deze heb ik nog niet ontdekt, kan ik hierbij zonder brug? Waar zit ie nou precies achter het blok.
Ik heb een gasinstallatie met een mengstuk wat gemonteerd is in de luchtslang tussen de LMM en het gasklephuis, ze hebben dit gedaan door de luchtinlaatslang doormidden te snijden en het metalen mengstuk er tussen te plakken met veel kit, beetje improfisorisch lijkt mij. Bestaat hier een andere oplossing voor? Is er een buis , een soort speciale 2 delige slang voor te koop waar ik het mengstuk gewoon goed tussen kan plaatsen? ik vraag dit omdat ik natuurlijk ook valse lucht als oorzaak zou willen uitsluiten, ik wil die hele aansluiting gaan vernieuwen.
Iemand nog verdere suggesties?