Olifant heeft een nieuwe slurf
20/05
2008Olifant heeft een nieuwe slurf
Het moest er een keer van komen.
Bij Wytze had ik al een heeele tijd geleden een nieuwe uitlaat besteld. Dit met in het achterhoofd dat wat er onder zat bij aanschaf (zo'n 50.000 km geleden) al niet al te best was.
Maar ja, lek was hij nog niet, maar toch maar vervangen. Nu zat (ja, kom maar op met de discussie) er een soort van katalysator onder, tenminste daar leek het op.
De uitlaat uit de garagebox gehaald en op naar "mijn maatje". Uitlaat uitgeladen, Ofilant op de brug en eerst de oude uitlaat maar eens verwijderen. We hadden niet al teveel tijd, dus mijn opmerking "kan dat ding er niet onderuit" was helaas niet mogelijk. Tot ik het eerste deel van de uitlaat pakte en deze langs de oude hield. De pijp die aan de eerste "pot" zit is zo lang dat de "katalysator" er gewoon onderuit kan. Wytze had dus een "katloze" uitlaat geleverd. Er staat verder niets op het kenteken, dus problemen met de keuring zal het niet geven.
De slijptol erop (3 bouten van de flens aan het uitlaatspruitstuk) en de oude lag er zo onderuit. Wytze had alles meegeleverd, dus ook de klemmen, de rubbers en de beugels. Was zo gepiept.
Als laatste moet er nog het eindstukje op, maar dat moet ik eerst nog even oppoetsen.
Wat nu precies die functie is geweest van die "katalysator" weet ik niet. Wat ik wel weet is dat deze potdicht heeft gezeten. Hoe ik dat weet ? Nu, ca 600 km verder, heb ik gemerkt dat Ofilant wat minder dorst heeft, sneller vooruit wil en dat de trilling die er eerst in zat vanaf 3500 rpm er volledig uit is.
Ik zal geen Dekra sticker krijgen, maar die had ik waarschijnlijk met de "pot" eronder ook niet gekregen.