The Commer has arrived
11/05
2008The Commer has arrived
Hij is er! Dank voor alle leuke, en behulpzame, reacties op mijn vorige dagboekpagina.
Ik moet zeggen: het is hard werken in de Commer tijdens het rijden. Ik heb nóg spierpijn in mijn armen van de anderhalf uur durende rit toen ik 'm ging halen, afgelopen vrijdag.
Alles gaat zwaar: de koppeling, maar voor hat sturen en schakelen! Het starten gaat m.b.v. een startknop, erg stoer vind ik zelf. Uiteraard heb je daarbij een handmatig bediende choke voorhanden, en moet je een paar keek pompen met het gaspedaal. De koppeling in, en met de enorme versnellingspook de eerste versnelling inleggen, en rijden maar! Schakelen is echt loodzwaar, ondanks de pooklengte van zeker 50 cm. In de stad best vermoeiend, omdat dan redelijk veel geschakeld moet worden tussen 1, 2 en 3. Daarbij is het verschil in overbrengingsverhouding tussen drie en vier ook nog eens zó groot, dat je van 3300 toeren in één klap naar 1800 toeren terugvalt. Er is een toerenteller gemonteerd, vandaar dat ik het aantal toeren ook kan noemen. De Commer rijdt dan ongeveer 50 km/u. Dat wil zeggen dat het op de snelweg behoorlijk wat tijd in beslag neemt om de 90 km/u te bereiken. Ga maar na, met 1800 toeren per minuut moet de 53 pk BENZINE-motor een 2900 kg zware auto van 50 op 90 km/u brengen! Dat zijn geen grappen. Dat lukt overigens wel heel aardig, maar het kost je wel enige minuten voor je die 90 daadwerkelijk bereikt. Eenmaal op snelheid rijdt de Commer verrassend lekker, en kan je wat relaxter op je stoel gaan zitten (tot die tijd heb ik nog geen rugleuning gebruikt!).
Onderweg krijg ik verrassend veel informatie via het standaard instrumentenpaneel, maar ook via later gemonteerde meters (oliedruk, stroom en toerenteller).
Het instrumentenpaneel is van 'Smiths', als ik me niet vergis hadden de écht Mini's ook meters van Smiths. Helaas werkt de benzinemeter niet (goh, het lijkt wel een Volvo!), waarschijnlijk een kwestie van goed aarden en/of contactjes schoonmaken. En anders moet ik een peilstok maken, dat deden ze vroeger ook wel vaker.
De Commer is verrassend genoeg voorzien van schijfremmen rondom, en bovendien van nog een aardigheidje: watergekoelde remmen! Custom made door de vorige eigenaar, waarbij het kraanwater middels een knop in het dashboard omgeleid wordt naar alle vier de remmen voor extra koeling tijdens het rijden in de bergen. Geweldig toch?
E.e.a. vergt wel behoorlijk wat gewenning. Ik heb het nu nog niet eens gehad over de werking van het watercircuit (vullen,dubbele tank gebruiken, pomp aanzetten etc), het 12V circuit, de koelkast op LPG en nog meer.
Dat wordt uitvogelen, en ik verwacht nog een beknopte gebruiksaanwijzing van de vorige eigenaar, op papier (dus uit te printen).