gebroken kopbout of niet/en dan?? Hellp!!
gebroken kopbout of niet/en dan?? Hellp!!
Kopbout gebroken?
Mijn -niet meer zo leuke- Volvomaatje zou nog even de kopbouten natrekken. Dat was echt nodig zei hij. Bij een bout klonk een metaalachtige "krak"!
Kopbout gebroken was onze reactie, hij kon de bout overigens nog wel voorzichtig natrekken. Dat heeft mij altijd verbaasd. Een gebroken kopbout is toch gebroken? Ondertussen heb ik een paar maanden zonder merkbare problemen rondgereden.
Vandaag bezocht in onze lokale garage. Ik vroeg de trouwe makker om raad. Zijn commentaar: de krak zegt niets. Je kon de bout er toch niet zo uittillen? De bouten willen wel eens vastvreten (niet goed gesmeerd) en dan draai je ze met een krak over het "vreetpunt" heen en kan je hem gewoon natrekken. Advies, stuk voor stuk losdraaien in de voorgeschreven volgorde en aantrekken op maximale koppel.
Moet ik mijn kopbouten nu nog vertrouwen? Ik had al een set nieuwe besteld, kan ik ze een voor een vervangen? Of moet ik de "slappe" bout gewoon proberen op te sporen, verwijderen en indien niet gebroken een nieuwe er voor in de plaats zetten?
natrekken op specs is natuurlijk wel natrekken met minder koppel dan mijn vriendje deed, kan dit lekkage opleveren?
Of.... toch maar de door Wyzte geleverde pakkingset gebruiken, kop eraf en geheel opnieuw beginnen?
GRaag jullie advies!
Peter
Lobbes (moet over drie weken met zijn sleurhutje op pad, vandaar)