De olieschuit is getransformeerd.
De olieschuit is getransformeerd.
Dag heren,
Ik wil graag wat met julie delen, ik ben gisteren en vandaag druk bezig geweest met het lek vrij maken van het motorblok.
En het is gelukt, wel een flinke klus moet ik bekennen, gisteren begonnen met het verwijderen van de radiateur en alle randapparatuur van het blok demonteren.
Vandaag begonnen met het echte werk, het verwijderen van het klepdeksel, dit ging eigenlijk heel voorspoedig, na alle boutjes te hebben verwijderd plakte het klepdeksel nog steeds aan de kop, nu hoorde ik allemaal verhalen dat de nokkenassen je om de oren vliegen als het deksel los zou springen, nou dat viel allemaal reuze mee.
Na wat tikken met de hamer kwam het klepdeksel omhoog zo ongeveer 1,5 centimeter en vervolgens kon ik hem zo van de kop lichten waar bij de nokkenassen netjes op de kop bleven liggen.
En dan komt het hoeren werk, die oude pakking verwijderen, centimeter voor centimeter van de kop en het deksel krabben, ik was niet in het bezit van een chemische goedje waar mee de pakking zou oplossen als je dit spul er op smeert, een aanrader dus voor wie ook aan deze klus begint en uiteraard de boel goed ontvetten.
Volgende stap is de nokkenassen op de werkbank en de keerringen verwijderen, wat mij trouwens opviel is dat de nokkenas voor de inlaat op de kant van het schutbord geen keerring heeft maar waar slechts de olie word binnen gehouden door een kunstof dop, er zit wel een zitting gevreest voor een keerring, dus geen risico genomen en ook op deze as aan de achterkant een keerring geplaatst, kan immers nooit kwaat en was al in het bezit van deze keerring.
Nokkenassen terug geplaatst en op de klepdeksel de speciaale pakking aangebracht met een rollertje zo dat het mooi gellijkmatig is verdeeld, hier bij moet je er goed om denken dat je rond de olie kanalen wat ruimte over laat zo dat bij het aandrukken van het klepdeksel er geen pakking materiaal in de kanalen komt wat kan leiden tot verstoppingen.
Vervolgens het klepdeksel weer terug geplaatst, hier bij er om denken dat je ook de O-ringen van de bougiegaten vervangt, deksel voozichtig van het midden naar buiten toe telkens de boutjes een slag vast draaien tot het deksel aan klemt op de kop en vervolgens de laatste stukjes met de momentsleutel vast zetten op 17 Nm.
Hier na direct de keerringen achter met een dreveltje nog even goed na getikt zo dat ze netjes recht in hun zitting zitten en vervolgens de nieuwe kunststof dop en nokkenaspositie sensor gemonteerd.
Zo nu eerst tijd voor pauze, met een bakkie thee en broodje Beenham heerlijk genieten in het zonnetje...
Maar goed er is nog genoeg te doen dus weer terug aan het werk, de keerring voor zijn nu aan de beurt, de nokkenaspoelie's waren al verwijderd dus kan ze er direct in tikken met het dreveltje, gaat toch een stuk simpeler dan dat gemier achter bij het schutbord, waar je het grootste gedeelte op je gevoel van je vingertoppen moet vertrouwen.
Dan is de oliepomp aan de beurt de krukaspoelie en distributieriemwiel (met een trekker) verwijderen en vier boutjes losdraaien, beetje wrikken en je heb een oliepomp in je handen.
Aan de achterkant van de pomp zit een papieren pakking die bij mij helemaal was vergaan, deze vervangen met de krukaskeerring en de O-ring die om de pomp zit.
Monteren is een kwestie van pomp op z'n plek drukken de vier boutjes in smeren met een draad afdichter en de heleboel weer kruislings vast zetten met een momentsleutel.
De distributieriem monteren op de normale procedure (nieuwe riem en looprollen) met als uitzondering dat de nokkenasriemwielen opnieuw moeten worden gesteld om de spanning op de riem tussen de twee nokkenasriemwielen gelijk te krijgen met de rest van de riem. Waar je dus ook met demontage goed om moet denken is om alles wat draait te merken met een watervaste stift zo dat je niet bij montage in de problemen komt ''met hoe zat dat ook al weer ''.
En als afsluiter alles weer dicht bouwen, radiateur monteren en vullen, en dan het grote moment starten !!
En aanslaan met een paar keer starten joepie joepie hij doet het vervolgens een beetje gas geven en het blok begint hevig te stotteren, shit hoe kan dat nou, toch niet de distributie verkeerd afgesteld.
Nou gelukkig dat was het niet na even zoeken was ik dus vergeten de massakabels van de injectorrail en op het schutbord te monteren, opnieuw starten en... geweldig wat een voldoening ze snort weer net zo lekker als voorheen !!.
Zo blij als een kind van uit Heerhugowaard naar Amsterdam gereden en geen druppeltje olie meer te bekennen.
Deze klus zit er op, mijn eerste echte grote klus met deze auto, dat geeft mij toch weer een fijn gevoel, ik krijg op deze manier altijd een goede band met mijn auto, een wagen waar ik niets aan hoef te doen is niets voor mij.
Helaas heb ik geen foto's gemaakt van deze klus, was het wel van plan maar de tijd liet dat niet toe, sorry jongens...
Gr Bart.