de reparaties tot nu toe
20/04
2008de reparaties tot nu toe
Dus, de V90 gekocht, oeps, hij is wel zwaar (met g3 1669 kilo). Hm, ga er niet echt op vooruit met de wegenbelasting. Um, het gasverbruik, oeps, 1 op 7,5. Had het iets optimistischer ingeschat. En na een paar maanden, verrek, hij neemt wel 25 liter benzine per maand, is dat nou nodig? Maar hier kom ik straks nog op terug.
Op de dag van de koop (bij Driebergen) speciaal naar Utrecht (het was zaterdag) waar nog een postkantoor open is zodat de auto overgeschreven kon worden. De vorige eigenaar helemaal uitgevraagd natuurlijk en ook alle papieren zoveel mogelijk meegevraagd. De auto blijkt al die tijd bij een volvo dealer (van Amerongen in Driebergen) in onderhoud te zijn geweest, dat moet goed zijn zou je zeggen. In ieder geval alle rekeningen vanaf 2001 (zelfs nog het gulden tijdperk). Wel was de auto erg vies (ook van binnen). Bovendien had de beste man in de auto gerookt. Dat heb ik later trouwens behoorlijk schoongekregen met een interieurgoedje.
Wel prachtige opties als beige leren stoelen, stoelverwarming, geheugen op de stoel, woodline, houten interieur. En natuurlijk een g3 installatie van Vialle. De auto had 299.00km gereden. Vanaf 167.000 km is de gasinstallatie ingebouwd. Dus, als een kind zo blij met de nieuwe aanwinst (vrouw en kinderen in de V70) naar Friesland gereden. Wel even wennen een automaat, niet je linkervoet gebruiken (is me 1x gebeurd, daarna nooit weer). Nou en toen poetsen en binnenste buiten keren. Het was winter, alle deuren open, je raadt het al, na een paar uur de accu leeg. De anwb meneer vond het ook een mooie auto (vooral de achterwielaandrijving leek hem wel wat).
Nou ja, die accu hield er al binnen een maand mee op, dat was de eerste rit naar mijn garageman. Het dashboardkastje lampje was kapot, heb ik zelf vervangen (moest speciaal naar de volvodealer voor een passend lampje, maar kreeg een prachtige poster mee met alle volvo stations, dus die hangt nu in de woonkamer (heb 2 zoontjes, dus dat was 3 tegen 1). Soms ging de auto bij het starten ineens omhoog in de toeren. Dat heeft lang geduurd, maar dat is vorige week opgelost, toen ben ik naar een gasspecialist in Heerenveen geweest, die heeft vanalles gecontroleerd en schoongemaakt. Er was in het begin een hele rare zoemtoon, heeft me weken gekost, maar uiteindelijk ontdekt dat dat de omlijsting van het voorraam was welke niet goed teruggeplaatst was (de auto had net een nieuwe voorruit gekregen). Pff, wat was dat irritant, een hele stille 6cylinder met een zoemtoon die je helemaal gek maakt.
Na een dikke maand heb ik de auto toch maar eens naar mijn garage gebracht. Ik vond de auto ook wat laag hangen. Nu weten jullie vast allemaal gelijk NIVOMATS!!!, nou dat weet ik nu ook. Er was er eentje lek. Hier op deze site heb ik ontdekt hoe het zat, mijn garage wou er eerst gewone schokbrekers onderzetten... Heb met copytjes van deze site duidelijk gemaakt dat dat ws. toch echt niet goed zou komen... Ook gelijk de voorste remschijven vervangen, waren op. Toch gek dat je dat dan overkomt nadat je de auto een paar weken hebt, zou ik uit pure verliefdheid dat nou niet hebben willen voelen dat trillen bij het remmen??? Wat wel een beetje teleurstellend was (want de verkoop was verder erg gemoedelijk en eerlijk), was de ontdekking dat op de apk van de auto al aangegeven was dat er een schokbreker lek was. Dat moet de vorige eigenaar toch geweten hebben...
Nou ja, het was ook wel een beetje mijn eigen schuld natuurlijk gewoon een auto via marktplaats kopen. Ik beschouw het maar als een goede investering. Alle lampjes van het dashboard laten vervangen, die doen het ook weer. Kortom, er kwamen nog flink wat kosten bij, maar de auto wordt steeds beter en rijdt steeds mooier, vooral die nieuwe nivomats maken een verschil (overigens via een volvoman in Groningen laten bestellen (volvo Kiers) omdat ik hier ergens las dat hij er redelijk goedkoop aan kon komen.
Dat benzine verbruik bleef me opvallen. Maar ik heb dus nu begrepen van deze gasspecialist dat Vialle gasinstallaties zowiezo altijd eerst 3 of 4 minuten op benzine rijden. Ik lees hier veel over een motorthermostaat (zwak punt bij dit type auto?), maar volgens deze meneer (Adrie Schouten) kon dat het niet zijn, ik moet er dus mee leren leven. Hij ontdekte trouwens wel dat de auto wat inhield, dus adviseerde me om nieuwe bougies aan te schaffen. Ook dit is ondertussen gebeurd en het lijkt inderdaad verschil te maken.
Nou laatste wapenfeit, ik heb een 2ehands trekhaak op de kop getikt via een volvomeneer in Nij Beets (volgens mij ook welbekend op deze site, want hoeveel uitgebrande V90 zijn er???). Die wordt er als het goed is volgende week ondergezet.
O ja, en ik heb nu problemen met mijn audio. Er zit een (houtkleurige) pioneer in de auto met een 12 cd wisselaar. Helaas is die cd wisselaar de laatste weken als een gek aan het overslaan en nu alleen nog maar errors aan het geven. Ik heb geprobeerd om een andere cd wisselaar op te scharrelen, maar ze hebben allemaal een andere stekker dan die van mij (want die is dus al behoorlijk oud). Ben dus nu aan het bedenken wat ik zal doen?! Tips zijn welkom. Het lijkt me ook wel leuk om een originele bigfront ergens op te scharrelen, nog maar even over nadenken, het autobudget is zoals te lezen valt al ver overschreden. De daihatsu sirion van mijn vrouw is een stuk goedkoper (16 euro in de wegenbelasting, slik).
Zo, lijkt me voor nu wel voldoende, op de een of andere manier leek het me leuk om dit allemaal op te schrijven, als het te saai is om te lezen dan hoor ik het vast wel...
groet,