Foutcodes in B204GT
Foutcodes in B204GT
Beste Volvo specialisten.
Ik heb in de 780 een aantal foutcodes die ik er graag uit wil hebben, de auto rijdt wel maar niet op maximaal vermogen en niet zo zuinig als mogelijk moet zijn. Ik begrijp dat er meer mensen zijn die dit in hun B204FT/GT hebben maar niemand heeft nog de juiste oplossing gevonden lijkt het. Het probleem is specifiek voor deze motor want het zit met name in de Turbo Control Unit (TCU) en de Exhaust Gas Temperature sensor (EGT) die alleen deze motor heeft.
Ik hoor graag van anderen als ze dit probleem ook hebben en zou graag willen weten of alle tests die hier staan bij jou ook precies zo uitvallen, op die manier kunnen we vaststellen of je probleem precies hetzelfde is of net wat anders en kunnen we mogelijk samen het probleem oplossen. Ik zou ook graag van mensen die deze motor hebben horen of de tests hier beschreven bij hen anders uitvallen, dat zou ons mogelijk snel in de juiste richting helpen. Eenmaal dit probleem goed gedocumenteerd opgelost is iedereen natuurlijk vrij de kennis zelf ook toe te passen mocht dat nodig zijn
Betreft: B204GT
Probleem: Foutcodes in brandstof en Turbo regeling, daardoor niet maximaal vermogen (en hoger verbruik en minder lol). Als de foutcodes weg zijn is wat mij betreft het probleem opgelost.
Foutcodes:
2 (Brandstof systeem):
- Code 3-4-4, betekent EGT regeling niet actief want EGT sensor niet gevonden of niet correct
6) (Ontsteking):
- Code 1-1-1 Ok!
5) (Turbo regeling)
- Code 4-2-3 Gasklep positiesensor niet gezien of fout (Throttle Position Sensor, TPS)
- Code 4-3-1 Temp. gever Electrische fan niet gezien of fout
- Code 4-2-1 Drukmeting turbodruk klopt niet in relatie tot gasklep positie
Documentatie:
- Electrisch schema TCU
- Foutcodes TCU op B204FT/GT
- Volvo Service Handboek TP31632/1 B204FT/GT
- Een scan uit een Volvo boek dat de EGTC gever beschrijft
Gemeten:
Gasklep positie sensor, dit is eentje met 6 pinnen, dus met een potentiometer die de stand van de gasklep doorgeeft. De schakelaar werkt ok, gecontroleerd met een ohm meter tussen 4 en 6, verbinding bij klik in minimaal stand. De potentiometer tussen pin 1 en 3 varieert tussen 3300 ohm (min stand) en 143 ohm (max stand), en tussen pin 2 en 3 zit 488 ohm (min stand) en 3600 ohm (max stand). Nr van de TPS is Bosch 0280120400.
Wat opvalt bij het codes uitlezen is dat na uitlezen, bij resetten van de TCU het lampje erg lang aan blijft (>3 sec; bij de ontstekingscomputer duurt dit maar 1 a 2 sec). Direct daarna worden bovenstaande codes meteen weer gevormd zonder dat de motor in de tussentijd gedraaid heeft, het lijkt wel of de TCU statisch al ziet dat er problemen zijn.
Gedaan:
Systeem plug T linker schokbrekertoren (zie schema) uit elkaar genomen en met contactspray ingespoten, zag er niet verweerd uit overigens. Plug T is waar de TPS potentiometer signalen en EGT sensor sognalen doorheen gaan, leek een goede kandidaat want gemeenschappelijk element.
Pluggen op de beide koelvloeistof temp sensoren onder inlaat 1 en 2 ingespoten met contactspray, zag er ook goed uit. Ook geprobeerd een andere nieuwe temp sensor los aan te sluiten. De idee was hier dat als de computers verkeerde temperatuur info krijgen ze over de rest ook verkeerde conclusies kunnen gaan trekken (gestapelde problemen).
Hoe nu verder? ik heb op dit moment meer vragen dan antwoorden:
- Heeft iemand meer detail documentatie over hoe het hele TCU en EGT systeem werkt en samen werkt met de LH 2.4.4 brandstof computer?
- Weet iemand waar de temp sonsoren onder de inlaat voor zijn, welke van beide gaat naar de brandstof computer? --> dichtst bij distributie is instrument paneel, onder inlaat 2 voor LH-jet (met de plug met borging), dat zal dan Volvo nr 1346030 zijn (vanuit Turbobricks)
- suggesties of ervaringen?