De eerste verbouwingen aan de 745.
29/03
2008De eerste verbouwingen aan de 745.
Vandaag heb ik de thermostaat van de 745 vervangen. De afgelopen week was het ijzig koud geweest. De motor wou echter niet op temperatuur komen en dus wou de kachel ook niet echt. Het gevolg was koude voeten en ongemakkelijk in de auto met sjaal en dikke jas.
Bij het wijzigen van de thermostaat kwam ik slechts 1 enkel perikel tegen. De 2e bout waarmee de thermostaatbehuizing vastzit was afgesleten waardoor de dop van mijn rater er gewoon afschoot. De waterpomptang bracht soelaas en de klus was eigenlijk op 10 minuten geklaard. Alle boeken adviseren om de koelvloeistof vooraf af te tappen, maar ik heb geconstateerd dat het best zo kan. Er lekt wel koelvloeistof, dus je moet voorzichtig de slang loshalen.
Daarnaast heb ik ook alle meldingen van het brandstofsysteem verwijderd en ben ik een eindje gaan rijden. Na 2 km stond de thermometer alweer trots rechtop als bewijs van de goede werking van de nieuwe thermostaat.
En de overvloed aan meldingen uit het brandstofsysteem zijn teruggebracht tot 2. Deze wijzen allebei op valse lucht en bij controle bleek er inderdaad een buis min of meer los te zitten. De klem die de slang vasthield bleek gedeeltelijk vastgeroest en bij de eerste slag aan de schroef klonk er een vervaarlijk gekraak. Mijn WD-40 kon ik na de verhuizing niet meer vinden dus heb ik een doekje met olijfolie doordrenkt en dat heeft ook geholpen. Toen ik de klem weer vastzette viel me op dat de hele buis onder de isolatietape zat. Blijkbaar was de buis al eens de schuldige geweest en toen provisorisch afgeplakt.
Reden te meer dus om dit deel even te gaan vervangen. En daarvoor moet ik eerst wat anders doen: identificeren hoe dit stukje buis nou officieel heet ...