Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Eric Bakker/Reina deel 1: Op weg naar de Bodensee

Reina deel 1: Op weg naar de Bodensee

25/03

2008

Reina deel 1: Op weg naar de Bodensee

- Ingediend door Eric Bakker , op 25 mrt 2008 - 21 Reacties -

Omdat ik weet hoe moeilijk het is een 960 Estate te vinden van 15 jaar of ouder (en ook nog in goede conditie) houd ik voortdurend een schuin oogje op 'de markt'. Niet dat ik om technische redenen Bor zou willen vervangen, hij rijdt perfect en ziet er nog prima uit, maar stel dat ik er één vind met (veel) minder kilometer en van een jonger bouwjaar dan Bor (die van 1991 is), dan wil ik daar toch op zijn minst naar kijken.

Nou, de markt in Nederland is zeer minimaal te noemen voor deze auto's. Niet verwonderlijk als je weet dat er van de 965 Type I (91-94) in totaal niet meer dan een 40-tal nog op Nederlands kenteken staan. Bovendien vind ik (donker)grijs een vreselijke kleur voor een auto, en dan valt sowieso de helft af. Dus ook maar eens af en toe over de grens gekeken.

Zo vond ik onlangs via internet diep in Duitsland een mooie groene 1993-er, met slechts 250.000 km op de teller. Ik heb contact opgenomen met de aanbieder, eerst per email en later per telefoon, en het bleek een heel aardige (particuliere) verkoper te zijn, die zei de auto weg te doen vanwege de gestegen benzineprijzen. Ik heb foto's gevraagd en gekregen, en de verkoper (Herbert) is zelfs accoord gegaan met het laten doen van een keuring voordat ik naar hem toe kom. Hij zou zelf nooit een auto kopen die 800 km verder staat zei hij (hij woont aan de Bodensee), dus hij begreep mijn probleem. Via de email heb ik vervolgens een prachtig "TÜV Gebrauchtwagen Zertificat" gekregen van hem.

De foto's, het certificaat en de gesprekken met Herbert hebben mij overtuigd: dit is een auto die ik kopen wil, en die waarschijnlijk met een beetje aandacht weer tot zeer goede staat is te brengen.

Exterieur

interieur

Met behulp van de uitstekende site over import uit Duitsland van Martijn (www.broeren.net) heb ik mij in de importproblematiek verdiept.
Na telefoontjes met de RDW, de verzekering en Herbert ben ik eruit hoe ik het doe:

  • Ik ga met Herbert naar de Kfz – Zulassungsstelle, alwaar hij zijn kenteken inlevert en ik een exportkenteken voor maximaal twee weken inclusief verzekering kan verkrijgen (vermoedelijk rond de 100 euro).
  • Ik rep mij naar de dichtstbijzijnde computer met internet, en meld op de site van de douane (www.douane.nl) dat ik voor maximaal twee weken met dit nieuw verkregen Duitse kenteken rijdt. Dit moet je doen voordat je de Nederlandse grens passeert. Daarmee verkrijg je ontheffing om binnen Nederland in een auto met een buitenlands kenteken te rijden. Verzekeren kan ook in Nederland, maar volgens mijn verzekeraar is het goedkoper om dit gelijk in Duitsland te doen.
  • Ik rijd dan de auto zelf naar huis. Dit is het leukste deel.
  • Eenmaal in Nederland zo snel mogelijk met de auto naar de RDW voor het aanvragen van het kenteken, hen gelijk de APK laten doen, en dan naar de douane voor het afdragen van de BPM.
  • Zodra de kentekenpapieren binnen zijn (binnen een week) kan ik daarmee de kentekenplaten laten maken. That's all, Folks!

Bij de NS en de Deutsche Bahn heb ik kaartjes gekocht naar de Bodensee. Om tijd te winnen neem ik de nachttrein, vertrek woensdag 20:32 uit Amsterdam, aankomst Bodensee 08:45. Overstappen om 05:20 in Offenburg. Donderdag naar huis rijden.

Het avontuur tegemoet...

 

P.S.: Sommigen hier vragen zich wellicht af wie Reina is, en waarom zij zo heet.

Dat is heel eenvoudig.

  • Het is bij een adoptie (uit het buitenland) niet ongebruikelijk zelf een naam te geven aan de geadopteerde.
    Deze mooie 965 heeft de kleur 412-22, ofwel 'Aqua-Marijn' in de Volvolijst.
  • Marijn is een leuke jongensnaam, maar ik heb de stellige indruk dat, hoewel Bor een stoere jongen is, deze Aqua-Marijn een meisje is. Nader onderzoek op donderdag zal dit kunnen bevestigen. Marijna zou dus beter passen.
  • Bovendien vind ik Reina wel koninklijk klinken, en zoals wij hier weten zijn Volvo's, en in het bijzonder 960's, zeer voorname auto's.
  • Daar komt bij, zoals door Valentijn reeds gememoreerd, dat er een groene pruimensoort is die Reine Claude heet.
  • En niet in het minst is het gedenkwaardig dat de rivier de Rijn door de Bodensee stroomt, alwaar dit vijtienjarig meisje is opgegroeid. En als ik de Rijn daarvandaan volg kom ik vanzelf Nederland binnen, haar nieuwe Vaderland.

Duidelijke zaak, lijkt mij. Laughing

 

  • blog van Eric Bakker
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Eric Bakker
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025
  • volvo 944 achterwielager,te hoge co2 waarde
    26 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.