Zware trilling in aandrijflijn [update controles gedaan!]
Zware trilling in aandrijflijn [update controles gedaan!]
Goedmorgen heren,
ik ben bang dat ik een beetje hulp nodig heb.
De historie is als volgt; Mijn auto (zie onderschrift) had heel af en toe, bij zware belading of de trailer met paard erachter de neiging om een beetje een trilling te geven in de aanrijflijn, als ik in z`n 1 optrok. Niet zo heel erg, maar het was er wel. Ook alleen in z`n 1, niet in hogere versnellingen.
Toen heb ik de auto laten tunen (een week of 3 geleden) en vanaf dat moment gaf hij deze trilling, iets heftiger dan voorheen, in alle versnellingen bij vermogen vragen. Concrete situatie; als ik 80 in z`n 4 reed en ik trapte het gas vol in, dan ging er een serieuze trilling door de auto heen, die dus van de aandrijflijn leek te komen.
Ik ben daarmee naar de dealer geweest, die zijn meegereden en dachten ook direct dat het aan de aandrijflijn lag. Afspraak gemaakt voor uitgebreidere diagnose door de dealer. Deze hadden alle verbindingen, rubbers etc. in de aandrijflijn gecontroleerd en dat resulteerde in het voorstel de kruiskoppeling te vervangen. (Voor alle duidelijkheid, het is nummertje 4 uit het onderstaande plaatje)
Na het vervangen van deze kruiskoppeling vanmorgen, gelijk met de monteur even proefgereden en het probleem is niet opgelost. Sterker nog, het is veel erger geworden. Wat hij nu doet is het volgende; bij het wegtrekken in 1 geeft hij direct al trilling, zonder dat ik vermogen vraag, gewoon heel rustig wegrijden dus. Als ik dan rustig rijdt ( in 2 of 3) en ik ga door een bocht, gaat er serieus iets brommen. (Klinkt als differentieel???) Op de snelweg viel mij op dat er nu constant een serieuze brom te horen is, die je heel lichtjes voelt. Bij het gas vol intrappen komt de "oude" trilling weer boven. Wanneer ik 80 in z`n 5 rijdt, is de brom echt verschikkelijk erg. Je hoort hem heel goed en je voelt hem ook. Kortom, dit rijdt echt niet fijn. Bij de dealer gaven ze direct aan dat ze dan verder moesten gaan zoeken, maar eigenlijk niet wisten waar precies. Ze noemden wel de rubbers van de achteras (welke zouden ze bedoelen?) maar wisten natuurlijk ook niet met zekerheid te zeggen dat dat het probleem zou verhelpen. Vanwege een computersysteem dat "down" is konden ze nu nog geen afspraak inplannen, daar bellen ze over terug. Geeft mij goed de gelegenheid om dit probleem aan jullie voor te leggen.
De oude situatie was in dat opzicht minder erg, want als ik maar weinig vermogen vroeg, of zorgde dat ik niet in een te hoge versnelling zat bij het gas geven, dan had ik nergens last van. Die problemen waren dus te omzeilen, de huidige problemen absoluut niet.
Wie kan mij helpen met advies, wijsheid, raad (en misschien zelfs daad?)
Groeten,
Richard