(electro)meedenkers gevraagd, nu met meetresultaten...
(electro)meedenkers gevraagd, nu met meetresultaten...
Mede volvoïtislijders,
Ik zou graag wat meedenken inroepen: Na terugkomst van de wintersport heb ik bericht over mijn ruitenwisserreparatie. Zowel het stangenmechanisme als de motor ondervonden nogal wat wrijving, na smering en demontage van de motor zat er weer beweging in. Tijdens de terugreis kon ik de wisser voor alleen aan/uit zetten op "snel" en met de zekering; via de schakelaar ontstond sluiting op "interval", "uit" en "normaal". De verwachting was dat de schakelaar rechts op het stuur gedeeltelijk doorgebrand was door de hoge inductiestroom.
Vandaag een andere schakelaar gemonteerd, echter.. kortsluiting blijft op intervalstand en "normale" snelheid. Stand "zeer snel" is nog steeds met de zekering te bedienen. De schakelaar op het stuur was het dus niet.
Volgens mij zijn er nu twee mogelijkheden:
1. Het ruitenwisserrelais (volgens mij C) is doorgebrand op stand interval en normaal, voor snel is er niets aan de hand. Dit zou kunnen als dit relais inderdaad die functies allemaal apart schakelt, wat gezien het aantal contacten aan de voet voor mij nog niet zo'n rare optie is. Het relais zou dan de inductiestroom weggehouden hebben van de stuurschakelaar, wat eigenlijk wel logisch lijkt, want daar zijn relais eigenlijk voor.
2. Een deel van de motor is doorgebrand, zodat alleen nog maar "snel" functioneert. Dit zou ook door de inductiestroom kunnen, maar ik kan dan niet verklaren waarom "snel" wel werkt.
Ik hoor graag jullie meningen/adviezen en ander goedbedoelde opmerkingen.
Edit 11-03:
Op basis van het schema van Bas ben ik gaan meten. Tussen GEEL en aarde: oneindige weerstand. Tussen GRIJS en aarde 0,4 ohm. Tussen ORANJE en aarde 2,1 ohm, tussen GROEN/WIT en aarde 2,1 ohm. GRIJS schakelt de normaal stand, die lijkt weg? (I=30A berekend...), maar die andere twee metingen leveren ook een (te?) kleine weerstand (I=6A berekend, in Haynes staat de motor voor 3,6A). ORANJE schakelt de normale snelheid maar dan in interval.
Het stangenmechanisme is in Polen gesmeerd, maar niet uitelkaar gehaald. De motor is daar wel gedemonteerd en heeft tevens enige smering gehad... Proberen door met de hand bewegen en dan op interval lukt niet in mn eentje. Als ik met harde tegenwind zaterdag de zekering eruit trok zorgde de harde wind voor het terugwaaien van de wissers: het lijkt me dat het mechaniek dan toch wel gesmeerd moet bewegen. Ik ben geneigd om toch maar de motor te vervangen door een sloopexemplaar. (?)