zomerbandentest 195/65 R15
zomerbandentest 195/65 R15
Hij is er weer:
de zomerbanden test van de ANWB
dit keer weer een maat die voor velen van ons van toepassing is
Opvallend:
Nokian komt er (wederom) niet zo goed uit , maar nog wel aan te raden
En CEAT banden zijn OK. wat boven verwachting is
maar dan dit :
Slechtste band ooit getest
Ook in deze bandenmaat hebben we banden uit verschillende prijssegmenten gekocht om een zo groot mogelijk deel van de markt af te dekken. De goedkoopste, de Wanli, is overigens wel de slechtste band die we ooit getest hebben. Jammer genoeg hebben we geen slechter oordeel dan ‘slecht en niet aan te raden’, want dit is eigenlijk nog te goed voor deze band!
Verontrustend
Wat ons aan deze Wanli vooral verontrust is de aanduiding M+S (modder en sneeuw). Laat u hierdoor niet misleiden, deze band heeft absoluut geen winterse eigenschappen. Sterker nog, deze band heeft ook geen nat weer eigenschappen. Waar de band wel goed op scoort is de objectieve decibelmetingen van het geluid buiten de auto, maar ook hier horen bedenkingen bij. Subjectief beoordeeld (door verschillende proefpersonen) werd de band namelijk als zeer luid ervaren. Verder veroorzaakt het profiel van deze band, zo duidelijk geconstrueerd voor zo weinig mogelijk lawaai, zeer slechte aquaplaningeigenschappen.
Testwinnaars
De toppers uit deze test zijn van de merken Bridgstone, Pirelli, Vredestein en Dunlop. De banden van deze vier merken beschikken over zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen van hoog niveau en presteren zeer goed op alle veiligheidsrelevante testcriteria. De middenmoot bestaat uit maar liefst 12 merken, die beperkt aan te raden zijn.
Droog en nat wegdek
Op droog wegdek scoort het testveld prima, alleen de Wanli blijft achter maar op dit testonderdeel heeft deze band slechts lichte tekortkomingen. Op nat wegdek laat zo’n beetje de helft van het veld een verheugend goed niveau zien. BF Goodrich en Toyo hebben toch wel duidelijke tekortkomingen.
De Wanli is zeer slecht, ronduit gevaarlijk eigenlijk. Op de natte remproef heeft deze band 60 meter nodig waar de toppers na 43 meter stilstaan! Bij een noodstop in de regen heeft een auto met deze banden vanaf 80 km/h (een situatie die op de snelweg bij plotseling file geregeld voorkomt) nog een restsnelheid van 48 km/h, terwijl dezelfde auto met goede banden stilstaat! De Vredestein Sporttrac 3 is de beste band uit de test op nat wegdek, maar ook de meest lawaaiige band.
Rolweerstand
Qua brandstofverbruik doet de Michelin Energy Saver zijn naam alle eer aan met het laagste verbruik Met deze band bespaar je 0,5 L/100 km ten opzichte van de Nokian, de band met het hoogste verbruik. De Firestone heeft als toevoeging bij de naam 'Fuel Saver', maar maakt die claim niet waar. De score op het onderdeel verbruik is slechter dan gemiddeld.
De goede score van de Michelin zorgt er wel voor dat er tekortkomingen zijn op nat wegdek. De Michelin kon niet aan onze 4-sterren eisen voldoen zodat de band is afgewaardeerd. De consument zal zich moeten afvragen of een brandstofbesparing van 0,5 L/100 km een 7 meter langere remweg op nat wegdek rechtvaardigt.
Snelheidsproef en slijtvastheid
De zware hoge snelheidsbeproeving is door alle banden doorstaan. Op slijtvastheid voldoen zes banden niet aan de minimale eisen zodat een afwaardering volgt. De Michelin scoort hier het best, uitgedrukt in kilometers heb je het dan over een verschil van circa 25.000 kilometer tussen beste en slechtste uit de test