Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/zomerbandentest 195/65 R15

zomerbandentest 195/65 R15

zomerbandentest 195/65 R15

- Ingediend door Jeroen , op 10 mrt 2008 - 23 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Hij is er weer:

de zomerbanden test van de ANWB

dit keer weer een maat die voor velen van ons van toepassing is

195/65 R15

Opvallend:

Nokian komt er (wederom) niet zo goed uit , maar nog wel aan te raden

En CEAT banden zijn OK. wat boven verwachting is

maar dan dit :

Slechtste band ooit getest

Ook in deze bandenmaat hebben we banden uit verschillende prijssegmenten gekocht om een zo groot mogelijk deel van de markt af te dekken. De goedkoopste, de Wanli, is overigens wel de slechtste band die we ooit getest hebben. Jammer genoeg hebben we geen slechter oordeel dan ‘slecht en niet aan te raden’, want dit is eigenlijk nog te goed voor deze band!

Verontrustend

Wat ons aan deze Wanli vooral verontrust is de aanduiding M+S (modder en sneeuw). Laat u hierdoor niet misleiden, deze band heeft absoluut geen winterse eigenschappen. Sterker nog, deze band heeft ook geen nat weer eigenschappen. Waar de band wel goed op scoort is de objectieve decibelmetingen van het geluid buiten de auto, maar ook hier horen bedenkingen bij. Subjectief beoordeeld (door verschillende proefpersonen) werd de band namelijk als zeer luid ervaren. Verder veroorzaakt het profiel van deze band, zo duidelijk geconstrueerd voor zo weinig mogelijk lawaai, zeer slechte aquaplaningeigenschappen.

Testwinnaars

De toppers uit deze test zijn van de merken Bridgstone, Pirelli, Vredestein en Dunlop. De banden van deze vier merken beschikken over zeer goed op elkaar afgestemde eigenschappen van hoog niveau en presteren zeer goed op alle veiligheidsrelevante testcriteria. De middenmoot bestaat uit maar liefst 12 merken, die beperkt aan te raden zijn.

Droog en nat wegdek

Op droog wegdek scoort het testveld prima, alleen de Wanli blijft achter maar op dit testonderdeel heeft deze band slechts lichte tekortkomingen. Op nat wegdek laat zo’n beetje de helft van het veld een verheugend goed niveau zien. BF Goodrich en Toyo hebben toch wel duidelijke tekortkomingen.

De Wanli is zeer slecht, ronduit gevaarlijk eigenlijk. Op de natte remproef heeft deze band 60 meter nodig waar de toppers na 43 meter stilstaan! Bij een noodstop in de regen heeft een auto met deze banden vanaf 80 km/h (een situatie die op de snelweg bij plotseling file geregeld voorkomt) nog een restsnelheid van 48 km/h, terwijl dezelfde auto met goede banden stilstaat! De Vredestein Sporttrac 3 is de beste band uit de test op nat wegdek, maar ook de meest lawaaiige band.

Rolweerstand

Qua brandstofverbruik doet de Michelin Energy Saver zijn naam alle eer aan met het laagste verbruik Met deze band bespaar je 0,5 L/100 km ten opzichte van de Nokian, de band met het hoogste verbruik. De Firestone heeft als toevoeging bij de naam 'Fuel Saver', maar maakt die claim niet waar. De score op het onderdeel verbruik is slechter dan gemiddeld.
De goede score van de Michelin zorgt er wel voor dat er tekortkomingen zijn op nat wegdek. De Michelin kon niet aan onze 4-sterren eisen voldoen zodat de band is afgewaardeerd. De consument zal zich moeten afvragen of een brandstofbesparing van 0,5 L/100 km een 7 meter langere remweg op nat wegdek rechtvaardigt.

Snelheidsproef en slijtvastheid

De zware hoge snelheidsbeproeving is door alle banden doorstaan. Op slijtvastheid voldoen zes banden niet aan de minimale eisen zodat een afwaardering volgt. De Michelin scoort hier het best, uitgedrukt in kilometers heb je het dan over een verschil van circa 25.000 kilometer tussen beste en slechtste uit de test

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er zijn momenteel 2 gebruikers online.

  • pieter.donders.9
  • 1up
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2891 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.