Versnellingbakprobleem M46 wissel deel MIXXIV
Versnellingbakprobleem M46 wissel deel MIXXIV
Vandaag samen met Robert en Roderik de versnellingsbakwissel voltooid. Met de hulp van Robert was het allemaal eigenlijk zo gedaan.
Nadat we een proefritje gemaakt hadden leek alles in orde te zijn. De bak schakelde soepeler als de oude en de nieuwe bak is veel stiller. Ik hoorde voor het eerst het bekende hoge gezoem van de B234F. Voorheen werd dat overstemd door de gil vanuit de bak.
Ik was helemaal vrolijk en tevreden. Ik heb Robert uitbundig bedankt en hij is naar huis gegaan. Ik heb de garage opgeruimd en schoongemaakt en opgetogen aanvaarde ik de thuisreis, genietend van de stilte en het soepele schakelen.
Helaas: Onderweg naar huis "verloor" ik de eerste en tweede versnelling. Na ongeveer 3 km was het over... Ik dacht meteen dat ik de bakolie verloren was en dat hij te heet was geworden. De onderkant van de bak was gelukkig nog helemaal droog.
De derde en vierde en de achteruit werken nog perfect. Ze schieten soepel in de versnelling. De 1e en 2e zijn niet aan te spreken. Als ik de pook in de betreffende goede richting duw lijkt het alsof daar geen 1e of 2e versnelling zit. Gelukkig is er ruim voldoende koppel en vermogen voorhanden om in de 3e versnelling op te trekken vanuit stilstand, dus ik kon nog wel thuiskomen.
Na wat zoekwerk vond ik dit:
[quote=snoek]In de schakelunit zit een nylon kogel deze verslijten in de loop der tijd en daar komt dus ruimte op. Om dit te controleeren moet je de versnelingspook omhoog trekken,als er flinke spelling in de pook zit dan is de nylon kogel versleeten. Wat ook kan zijn is dat de rubbers of nylonbussen van de schakelstangen zijn versleeten, dit is vaak in combinatie met een versleeten nylonkogel van de schakelunit. Versleeten bussen of rubbers kan je controleeren door de pook in een versnelling te duwen en uhm rond te draaien. Heb je het gevoel als of je in een heele grote pan soep zit te roeren dan is dit meestal de oorzaak.Na de speling op de nieuwe en oude bak gecontroleerd te hebben leek het optredende probleem hier veel op. De nieuwe pook heeft veel meer speling in alle richtingen dan de oude. Alleen wel vreemd dat het zich pas na een paar kilometer manifesteerde...
Is het mogelijk om het complete gewricht om te wisselen als de bak nog onder de auto zit?
Moeten die stalen "staven" waarmee de pook aan de bak bevestigd is ook mee of is het gewricht zelf demontabel?
Als de hele versnellingsbak weer gedemonteerd moet worden hebben we een probleem. De komende weekends ben ik niet in staat om te sleutelen. Zeker niet nu ik geen ruimte meer heb om dat te doen. Als de hele bak gedemonteerd moet worden hoop ik nog op tijd te zijn om een beetje brugtijd op de sleuteldag bij Carlo Schmidt te kunnen reserveren...
Alvast bedankt!