Draadboom besluit
28/02
2008
Draadboom besluit

Nadat we gestrand waren op het niet kunnen tappen van nieuw schroefdraad, de volgende dag wat inkopen gedaan en 's avonds verder gegaan.
Marcel was er niet in geslaagd een officieel verlengstuk te vinden voor zijn tap, maar had wel een verlengstuk van een doppensetje meegenomen, om dit eventueel aan te kunnen passen. Dat ging voorspoedig, dus hebben we de oorspronkelijke M6 gaatje opgeboord naar respectievelijk M8 en M10 (in dat laatste geval was er al zodanig gerommeld dat dat het enige mogelijke was, M9 was geen bout voor te vinden). Voor de M10 bout gekozen voor een imbus-bout, zodat de kop ervan niet al te enorm groot werd. Dat was maar goed ook: groter had niet gepast. De injectorrail zit nu stevig vast met 3 bouten: 1 M7, 1 M8, 1 M10.
Nu was er relatief weinig werk meer: injectorrail monteren, luchtslang, luchtmassameter, CIS-klep. Oh, en de slang van de carterventilatie nog onder het inlaatspruitstuk uit vissen: die hadden we vergeten...
Accu aansluiten, en eerst maar eens contact geven en storingscodes uitlezen. 1-1-1: heel mooi begin! Vervolgens het testprogramma van de ecu afgelopen: dit leek ook allemaal netjes in orde. Vervolgens een startpoging...
Hij wilde niet starten! Wat nu? Alles lijkt in orde!
Contactdraad aan de startmotor gecontroleerd, deze zat goed vast. Bij Marcel en mij begon het tegelijk te dagen: staat de automaat wel in P?
Nu wil het geval, dat ik een handbak heb, maar de draadboom kwam wel van een automaat. We hadden dat genegeerd, omdat alle afwijkende bedrading niet doorverbonden leek in de wekeringenkast: het automaat-gedeelte is vanaf de relaiskast onder de motorkap niet doorgetrokken naar de ECU. Maar kennelijk is dit een schakeling direct naar de startmotor. Even uitgezocht welke draadjes het waren, deze doorverbonden met een kort draadje, en starten-lopen, nog steeds zonder storingscodes!
Ook op de testrit leek alles goed, dus besloten om de zaterdag naar de demontage-dag in Rotterdam te gaan met de V90, op benzine. Het LPG aansluiten zouden we dan zondag doen, als alles goed bleek.