Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Willem van Strik lidnr 328/Voortgang in de draadboom

Voortgang in de draadboom

22/02

2008

Voortgang in de draadboom

- Ingediend door Willem van Stri...
Lid
, op 22 feb 2008
- 2 Reacties -

Laten we weer eens een update geven:

In de afgelopen tijd hebben we de "nieuwe"draadboom op z'n plek geschroefd, en bij de dealer allerlei kleine zaken besteld. Nieuwe rubber moffen voor het gedeelde inlaatspruitstuk, compleet met nieuwe originele slangklemmen, een inlaatspruitstukpakking, injector-ringetjes, een nieuwe hogedruk-brandstofleiding, diverse kleinere pakkingen en afdichtringen, een nieuwe slang van luchtmassameter naar gasklephuis, etc. Totale rekening ergens rond de 200 euro.

De draadboom weer op zijn plek geschroefd: die ene bout waarvoor de motorsteun gelicht moest worden hebben we maar niet teruggeschroefd. Op dat punt zit de boom met nog twee bouten bevestigd, de derde hebben we vervangen door een tie-wrap. Van onder naar boven alle bedrading volgens de oorspronkelijke bevestigingen, en zoveel mogelijk gelijk aangesloten. Labelen van de oorspronkelijke boom en aansluitingen had ik niet gedaan, het oorspronkelijke idee was dat de klus maar een weekend of zo in beslag zou nemen. Nu het door ziekte, levertijd van onderdelen en dergelijke ruim een maand werd, was dat achteraf niet echt verstandig...

Na de draadboom kwam eerst het eerste gedeelte van het inlaatspruitstuk weer op z'n plek (het gedeelte waarin de injectoren zitten dus). Hiervoor moet een nieuwe pakking gebruikt worden: de oude was duidelijk erg hard geworden. Nadat dit op z'n plek zat, konden de zes rubber mofeen erop geplaatst worden. De slangklemmen waarmee deze vast zitten, zijn van een specifiek model, waarvoor een speciale tang bestaat om ze aan te klemmen. Verkrijgbaar bij Volvo-dealer en gereedschap-speciaalzaak, maar aangezien wij 'm nog niet hadden, hebben we ons beholpen met een nijptang en een kleinere, wat vierkantere vergelijkbare tang. Met dit duo kwamen de slangklemmen ook goed vast.

Voor wie die moffen ook wil vervangen (dit moet geregeld bij een B6xx4: ze verharden in de loop van de tijd) de tip, om een paar extra slangklemmen te bestellen: bij het monteren beschadigd er weleens een, en hergebruiken is niet verstandig. Wil je niet van de originele klemmen gebruik maken, dan is een alternatief om te zoeken naar standaard slangklemmen, maar dan van 6 in plaats van 9 mm breed.

Nu de moffen aan motorzijde vastzitten, kunnen de injectoren en brandstofrail gemonteerd worden. Ik heb de set uit de donor-auto gebruikt: dit waren groene injectoren, zoals ik ze op andere 2,5 liters ook heb gezien, terwijl in mijn blok gele zaten. Waarschijnlijk is bij de motorwissel het verkeerde type gemonteerd, met storingen als gevolg.

De injectoren worden in de rail geklemd door een soort raamwerk: om dit goed te monteren moet de hele rail naast de auto geassembleerd worden, en wordt de rail compleet met alle injectoren en brandstofslangen aan het blok gemonteerd.

Bij het aantrekken van de rail liepen we tegen een probleem aan: het inlaatspruitstuk is, evenals de rest van de motor, van vrij zacht aluminium. Dit betekent, dat de schroefdraden die ingetapt zijn vrij kwetsbaar zijn. Bij het inlaatspruitstuk dat wij gebruikten bleken twee stuks teveel beschadigd. Deze kleine tegenslag betekende wel het eind van de klusdag: we hadden andere bouten nodig, en een verlengstukje om in de al aardig volle motorruimte de tap te kunnen ronddraaien.

  • blog van Willem van Strik lidnr 328
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Willem van Stri...
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025
  • volvo 944 achterwielager,te hoge co2 waarde
    26 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.