Paar kleine verassingen met lock-up AW30-43
Paar kleine verassingen met lock-up AW30-43
Van't weekend wat proef gereden met mijn eigenbouw schakeling die de lock-up pas boven 90km/u laat inschakelen.. Er kwamen een tweetal verassingen naar boven.
Na een tijdje rijden ging plots het oranje pijlte op het dashboard knipperen, dat betekent doorgaans een serieus mankement, en schakelde de automaat niet meer in lock-up. Wat nu? Er kan toch niets defect zijn gegaan aan de controle module door mijn schakeling? Terug naar huis eerst maar mijn schakeling getest en deze bleek nog goed te werken. Omdat de unit niet meer in lock-up wilde schakelen heb ik de controle module uitgenomen en opengemaakt. Ik dacht dat de sturingstransistor voor de lock-up solenoid misschien defect zou zijn. Doorgemeten en bleek OK. De rest zal dan ook wel goed zijn. Unit terug in elkaar, in de auto gemonteerd en foutcodes uitgelezen. Deze gaf 3-2-3, hetgeen betekent: lock-up slipping or not engaged.... Aha! Daar ging mij een lichtje branden. Omdat in mijn schakeling een dikke weerstand zit welke de solenoid vervangt denkt de controle module dat de solenoid van de overdrive gewoon OK is. Maar omdat bij inschakelen van de lock-up het toerental dus beneden de 90km/u niet een klein stukje terugvalt denkt de module dat de lock-up slipt. Juist ja! Een slippende lock-up is nooit goed dus schakelt de controle module de lock-up af. Reden genoeg om dit dan te doen. Foutcodes gereset. De unit is slimmer dan ik dacht.
Wat nu? Dan maar de dikke weerstand er uit laten en alsgevolg ziet de overdrive de solenoid als onderbroken. Pijltje gaat nu niet branden heb ik gemerkt met handschakelaar en dat de unit de solenoid nog wel steeds aanstuurt. Weer een proefrit. Alles werkte OK en lock-up schakelde in bij 90km/u. Bij kickdown gaf de transmissie enorm harde overgangen! Wat nu weer? Leek wel of de lock-up ingeschakeld bleef. Gas terug gaf inderdaad aan dat de lock-up nog steeds was ingeschakeld. Normaal valt hij af bij gas er af. Pas onder de 80km/u viel de lock-up weer af. Hoe kan dat nou? Zo is er ook niet mee te rijden... Thuis de spanning gemeten van het signaal van de solenoid afkomstig uit de controle module en deze was vrij hoog, ongeveer 9V. Ik tapte hoogohmig (onbelast dus) af van dit signaal en die 9V was voldoende om mijn schakeling voor dit gedeelte in iedergeval de solenoid in te schakelen (bleef alleen het 90km/u signaal over welke de lock-up buitenwerking zette bij v<90km/u). Heb er dus een weerstand over moeten zetten welke de restspanning deed zakken (560ohm). De solenoid is ongeveer 12ohm. Gevolg is wel dat de controle module nu denkt dat de solenoid open of los hangt, maar het systeem werkt nu wel goed zoals ik dat wil.
Bij op,- en afschakelen schakelt de controle module dus de lock-up eventjes uit om 1 en ander zo soepel mogelijk te laten verlopen. Weer wat geleerd. Ook het motorkoppel wordt verminderd bij deze momenten maar dat had ik al ergens eens gelezen.
U kunt u afvragen dat ik geen relais inbouw welke het signaal van de controle module boven 90km/u gewoon keihard doorgeef aan de lock-up solenoid. Nu, een relais is niet zo betrouwbaar als een transistor, dus ik laat het zoals het nu is. Je wilt tenslotte dat bij plots remmen op de snelweg de lock-up wel uitvalt en niet totdat de snelheid is afgezakt tot 80km/u Bijkomend voordeel van de schakeling is ook dat een slippende koppeling nog steeds wordt opgemerkt. NIET beneden 90km/u maar dan is het niet belangrijk omdat hij al uitgeschakeld is, maar boven 90km/u wordt dit eventuele euvel gewoon opgemerkt.
Voor zo ver, gewoon mijn ervaringen delen met jullie.
Robert