Schakelingetje voor lock-up bediening.
Schakelingetje voor lock-up bediening.
Zie aangehecht twee foto's. Deze avond een schakeling gebasteld die de lock-up van de AW30-43 automaat van de 960 pas inschakelt bij 90km/u met een hysteresis bij 80km/u. Dat wil zeggen dat hij weer uit de lock-up valt bij afzakken naar 80 km/u. Inschakelen gebeurt pas weer bij 90km/u en hoger. Althans, dat is de bedoeling Boven de 90km/wordt het in en uitschakelen van de lock-up gewoon door de controle module van de transmissie overgenomen natuurlijk. Deze schakelt de lock-up uit bij wat gas er op bij hoge snelheden, dat blijft bewaard.
Ik rij nu al vrij lang met lock-up uitgeschakeld en ik moet zeggen dat mij dat meer bevalt dan de lock-up geactiveerd. De wagen is in stadsverkeer en op provinciale wegen rustiger (meer comfort). Wisselingen van het gaspedaal worden opgevangen door uitgeschakelde lock-up en je voelt de wagen ook niet meer de lock-up pakken in stadsverkeer. Scheelt best wel, vooral bij normaal optrekken schakelt de lock-up in op moment van tweede naar derde versnelling en dat is behoorlijk voelbaar. Mijn model van '92 schakelt al de lock-up in in de tweede versnelling bij konstante snelheid en dat is erg vroeg (scheelt wel ietsje in brandfstofverbruik natuurlijk), latere modellen pas in de derde versnelling. Ik schakel op snelwegen handmatig om naar lock-up geactiveerd, maar vaak vergeet ik het ook. Ik vindt het fijner rijden zonder lock-up in de stad en buitenwegen. Op de snelweg merk je er niet veel van. Vandaar de schakeling.
Morgen ga ik de schakeling even testen met een gloeilamp, zien of hij op de juiste momenten schakelt. Met de "zwarte knop" aan de zijkant van het kastje kun je de snelheid wat instellen rond de 90km/u waarmee de lock-up wordt ingeschakeld als mijn metingen van de snelheidspulssensor en berekeningen van de schakeling kloppen.
Schakeling stelt niet veel voor, vier transistoren, 1 IC en een handjevol weerstanden.
Robert