Hoe vind je TDC firing position voor cylinder-1?
Hoe vind je TDC firing position voor cylinder-1?
Hola forummers,
Ik ben van plan om de dist.riem opnieuw te plaatsen en te starten. even zien wat er gebeurt. Baadt het niet dan... Maar, hoe vind ik de juiste TDC firing position? De riem werd niet meer gespannen en anne tandwielen kunnen 'overal' staan ten opzicht van elkaar. De motorkop laat ik dus even dicht voordat ik zeker weet dat kleppen echt krom zijn. Ik heb van Timen gehoord dat het weleens mee kan vallen met slappe koppeling. Nou, in dit geval was de auto in stationaire stand. 'Zachter' kan het niet aankomen denk ik. Het is eenbenzinemotor. 2.5i 6 cylinders in rij.
Wat ik niet begrijp is, hoe merk je of de motor in TDC is voor cylinder-1, of 360 graden naast. De cylinder is welliswaar omhoog en de krukas op zijn plaats maar het kan ook staan in de 'gassen uitblazen' stand. Het is eenmaal een viertakt en het komt 2 keer omhoog voor 1 verbranding.
Ik voeg nu als update (11-2) een internetfoto dat sterk op mijn situatie lijkt.
MVG
Guy Horn
Update: 13-2-2008
Gisteren heb ik de versleten onderdelen vervangen die bij de timing horen en de distributieriem erop gelegd. Na alle vragen en voorbereidingen was het vinden van de markeringen en TDC heel gemakkelijk en snel. Ik heb NIET gekeken naar verfmerken maar naar de 'krassen' op de camshaft poelies en de 'imham' op de krukaspoelie. Het was vrij duidelijk te zien. En krijg nou rood haar, de motor stond in timing en praktisch in TDC. Ik ging er vanuit dat de krukaspoelie slipte in de dist.riem maar nu ben ik er niet zo zeker van .Tijdens demontage lag de riem er gewoon op. Even met de hand de motor enkele ronden gedraaid en het ging soepen. Accu erop en starten maar. De motor deed helemaal niets. Ik zou verwachten dat een 6-cylinder zal starten en bokken met enkele kromme kleppen. Weinig toto geen benzinelucht waargenomen… ??? . |De multiriem is er nog af. Later bedacht ik dat misschien bij de 90 de auto niet eens start zonder de multiriem. Vrijdag ga ik de multiriem opleggen en kijken of de benzinetoevoer en ontsteking goed werken. De bougies zien er oud en vies uit en de staat van de kabelboom dat naar de bougies gaat is triest. Dat zal ik ook vervangen.