BDP sensor en tacho-tip
BDP sensor en tacho-tip
Al een tijdje merkte ik onderweg dat de toerenteller soms een beetje haperde en zo'n 500rpm's zakte of weer steeg van mijn B6304F. De motor liep wel gewoon netjes rond. Een paar dagen geleden echter bolde de motor stationair een beetje haperig, dan weer normaal maar gaf de tacho nu stationair 50rpms aan en liep de motor toch OK en soms weer niet. U kent dit wel: vreemde maar voorlopig "onbelangrijke" zaken want de motor blijft doorgaans OK lopen.
Het bleek een paar dagen geleden een belangrijk probleem (ik was er al een klein beetje op voorbereid dat het op gegevenmomen fout zou gaan). Hij liep stationair erg onrustig en ben maar even gestopt onderweg en heb aan stekkers gerammeld. Hij sloeg af! Bleek de stekker van de BDP sensor te zijn. Deze was door de hitte van het blok na al die jaren ('92-er) gebarsten en paste niet goed meer in de zitting. Thuis gekomen kruimelde de stekker gedeeltelijk uit elkaar. Natuurlijk heb ik geen identieke stekker liggen. De boel in elkaar gestoken en dicht gekit met rubberpasta om de boel op zijn plaats te houden en af te dichten. Opvallend genoeg loopt de motor nu op benzine weer strakker; op LPG liep hij al zeer stil maar op benzine is het nu een verbetering.
Tja, het zijn prachtige motoren, ze lopen prima maar ik heb voorlopig na een half jaar gebruik de indruk gekregen dat ze gevoeliger zijn voor storingen dan de redbloks en V6-en (en helemaal de diesels natuurlijk. Daar mankeert NOOIT wat aan behalve de gloeikaarsen en eens in de 100.000km verstuivers laten reviseren. Maar ze blijven gewoon strak lopen). Heb nog een paar van die kleine zaakjes met de B6304 achter de rug gehad zoals rotte stekkers op de bobines of een defecte bobine. Ik krijg de indruk dat je alles goed in de gaten moet blijven houden. (Ook het gasklephuis moet goed schoon blijven om ze stationair soepel te laten lopen, de 5 cilinders zijn daar nog iets gevoeliger voor heb ik begrepen van een "collega" V70 / 850 rijder). Stekkers en sensoren moeten in goede conditie blijven en na verloop van tijd worden ze, zo komt het mij over, broos. Als je al kijkt naar de bekabeling onder de motorkap van een B6304 is deze stukken dunner en gebruikt met andere mantels dan voorheen. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen na verloop van tijd. Of zie ik spoken?
Robert