Soepel schakelen automaat AW30-43 960
Soepel schakelen automaat AW30-43 960
Toch maar weer even plaatsen nadat de site uit de lucht is geweest.
Ik rij nu een klein half jaar met een '92-er 960 AW30-43 automaat en wat mij opvalt is dat hij af en toe niet soepel schakelt. Helemaal niet soepel zelfs. Ik ontdekte dat dit het geval is als tegelijkertijd de lock-up wordt ingeshakeld en naar een hogere versnelling wordt opgeschakelt (meestal tweede of derde versnelling). De "oudere" 960's schakelen al de lock-up in vanaf de tweede versnelling, de latere modellen (vanaf bouwjaar 1995) alleen vanaf de derde versnelling. Nu, als proef op de som had ik begin van de week de draad welke de solenoid van de lock-up stuurt maar eens doorgeknipt en hier een schakelaar tussen gehangen. Het resultaat: bij uitgeschakelde lock-up schakelt de automaat heel soepeltjes. Heerlijk in stadsverkeer!! Geen nare inhoudingen en bonken van de automaat/aandrijving. Op de snelweg is het verschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up minder voelbaar, maar je merkt het voorlal bij gas geven. Dit gaat natuurlijk iets soepeler zonder een kleine stoot in de aandrijving.
Je kunt dit zelf ook proberen, de solenoid voor de lock-up is de gele draad op de grootste stekker van de controle module van de automaat, deze bevindt links onder aan de bestuurders zijde in het interieur.
Ik overweeg om een schakeling te bouwen welke de lock-up pas inschakelt vanaf 90km/u en weer afschakelt bij 80km/u. Ik heb gemerkt dat het toerentalverschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up helemaal niet groot is als je eenmaal cruised, zelfs niet bij 140km/u. Nog geen 200rpm en bij 80kmu nog geen 50rpm of zo.
Robert