Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Algemeen techniek/Soepel schakelen automaat AW30-43 960

Soepel schakelen automaat AW30-43 960

Soepel schakelen automaat AW30-43 960

- Ingediend door robertm
LidErelid
, op 30 jan 2008
- 7 Reacties -
Forum: 
Algemeen techniek

Toch maar weer even plaatsen nadat de site uit de lucht is geweest.

Ik rij nu een klein half jaar met een '92-er 960 AW30-43 automaat en wat mij opvalt is dat hij af en toe niet soepel schakelt. Helemaal niet soepel zelfs. Ik ontdekte dat dit het geval is als tegelijkertijd de lock-up wordt ingeshakeld en naar een hogere versnelling wordt opgeschakelt (meestal tweede of derde versnelling). De "oudere" 960's schakelen al de lock-up in vanaf de tweede versnelling, de latere modellen (vanaf bouwjaar 1995) alleen vanaf de derde versnelling. Nu, als proef op de som had ik begin van de week de draad welke de solenoid van de lock-up stuurt maar eens doorgeknipt en hier een schakelaar tussen gehangen. Het resultaat: bij uitgeschakelde lock-up schakelt de automaat heel soepeltjes. Heerlijk in stadsverkeer!! Geen nare inhoudingen en bonken van de automaat/aandrijving. Op de snelweg is het verschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up minder voelbaar, maar je merkt het voorlal bij gas geven. Dit gaat natuurlijk iets soepeler zonder een kleine stoot in de aandrijving.

Je kunt dit zelf ook proberen, de solenoid voor de lock-up is de gele draad op de grootste stekker van de controle module van de automaat, deze bevindt links onder aan de bestuurders zijde in het interieur.

Ik overweeg om een schakeling te bouwen welke de lock-up pas inschakelt vanaf 90km/u en weer afschakelt bij 80km/u. Ik heb gemerkt dat het toerentalverschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up helemaal niet groot is als je eenmaal cruised, zelfs niet bij 140km/u. Nog geen 200rpm en bij 80kmu nog geen 50rpm of zo. 

Robert 

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Ton
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2891 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • GEZOCHT; Het draadje waar over uitbouw EGR systeem wordt gediscussieerd.
    29 mei 2025
  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.