Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van Willem van Strik lidnr 328/Even een draadboompje wisselen...

Even een draadboompje wisselen...

18/01

2008

Even een draadboompje wisselen...

- Ingediend door Willem van Stri...
Lid
, op 18 jan 2008
- 3 Reacties -

Tja, dat was het oorspronkelijke plan: even in een weekendje de motor-draadboom van de V90 vervangen.

Waarom? Al bij aankoop was het duidelijk, dat de bedrading naar de injectoren zijn beste tijd gehad had: diverse plekken waar de mantel gescheurd was, een injectorstekker die nog aan een paar minimale haartjes hing, dat soort dingen. 

Zo langzamerhand vermoeden we, dat het vrijwel niet op benzine lopen daar toch iets mee te maken had, en dankzij de sloper had ik een complete tweede draadboom liggen.

Dus, vol goede moed begonnen, en het ging eigenlijk best voorspoedig. Dat het hele inlaatspruitstuk eruit moest, dat was voorzien: in een 960/V90 is alles nogal wat dichter op elkaar gebouwd dan in een 940.

Het spruitstuk zit ook niet onmogelijk vast: door de rubber moffen te verwijderen, is de motorkant al direct los, alles wat resteert is de onderste bout, onderaan het inlaatspruitstuk. Die zit vrij lastig, maar met een heel kort ring-ratelsleuteltje toch voldoende gelost om het spruitstuk uit zijn steun te schuiven.

Nu nog de laatste stukjes draadboom losmaken...en dat viel dus tegen!

Om te beginnen blijkt een handbak-draadboom (mijn auto) toch anders dan automaat (de donor): de stekkers naar de automaatbak zijn bij de handbak uiteraard niet nodig. Daar valt mee te leven: de enige stekker die omgelegd moet worden, is van de achteruitrij-sensor, en die zit ook in de automaat-draadboom. Andersom kan het dus niet: je mist een flink stuk draadboom!

Maar het allerlastigste: de draadboom loopt onder de linker motorsteun langs , en is daar van onderen tegenaan geschroefd! Twee van de drie bouten waren van onderen redelijk eenvoudig los te krijgen, de derde zat zo onbereikbaar, dat zelfs het mini-ringratelsleuteltje geen uitkomst bood. Alleen door de motorsteun los te maken, en het motorblok iets op te krikken, kwam de bout voldoende vrij om los te maken.

Wat weten we nu dus: de hele motor moet, compleet met draadboom, naast de auto geassembleerd zijn, en er bij produktie compleet met motorsteun in een keer onder gemonteerd zijn.

  • blog van Willem van Strik lidnr 328
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

Willem van Stri...
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025
  • volvo 944 achterwielager,te hoge co2 waarde
    26 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.