Even een draadboompje wisselen...
18/01
2008Even een draadboompje wisselen...
Tja, dat was het oorspronkelijke plan: even in een weekendje de motor-draadboom van de V90 vervangen.
Waarom? Al bij aankoop was het duidelijk, dat de bedrading naar de injectoren zijn beste tijd gehad had: diverse plekken waar de mantel gescheurd was, een injectorstekker die nog aan een paar minimale haartjes hing, dat soort dingen.
Zo langzamerhand vermoeden we, dat het vrijwel niet op benzine lopen daar toch iets mee te maken had, en dankzij de sloper had ik een complete tweede draadboom liggen.
Dus, vol goede moed begonnen, en het ging eigenlijk best voorspoedig. Dat het hele inlaatspruitstuk eruit moest, dat was voorzien: in een 960/V90 is alles nogal wat dichter op elkaar gebouwd dan in een 940.
Het spruitstuk zit ook niet onmogelijk vast: door de rubber moffen te verwijderen, is de motorkant al direct los, alles wat resteert is de onderste bout, onderaan het inlaatspruitstuk. Die zit vrij lastig, maar met een heel kort ring-ratelsleuteltje toch voldoende gelost om het spruitstuk uit zijn steun te schuiven.
Nu nog de laatste stukjes draadboom losmaken...en dat viel dus tegen!
Om te beginnen blijkt een handbak-draadboom (mijn auto) toch anders dan automaat (de donor): de stekkers naar de automaatbak zijn bij de handbak uiteraard niet nodig. Daar valt mee te leven: de enige stekker die omgelegd moet worden, is van de achteruitrij-sensor, en die zit ook in de automaat-draadboom. Andersom kan het dus niet: je mist een flink stuk draadboom!
Maar het allerlastigste: de draadboom loopt onder de linker motorsteun langs , en is daar van onderen tegenaan geschroefd! Twee van de drie bouten waren van onderen redelijk eenvoudig los te krijgen, de derde zat zo onbereikbaar, dat zelfs het mini-ringratelsleuteltje geen uitkomst bood. Alleen door de motorsteun los te maken, en het motorblok iets op te krikken, kwam de bout voldoende vrij om los te maken.
Wat weten we nu dus: de hele motor moet, compleet met draadboom, naast de auto geassembleerd zijn, en er bij produktie compleet met motorsteun in een keer onder gemonteerd zijn.