Rubbers wieldraagarm V90 vervangen
Rubbers wieldraagarm V90 vervangen
Ik ben begonnen aan het vervangen van de draaipunt rubber van de voorste wieldraagarm van de V90.
Ik moest nog even uitzoeken hoe ik het ging aanpakken maar ik geloof dat ik de andere kant wel wat vlotter zal doen.
De beide draaipunten zitten geperst in de aluminium wieldraagarm.
Dat was bij de 940 wel anders.
Aluminium en ijzer geeft altijd een grappig effect.
Het zat goed vast laat ik het zo maar zeggen.
Er zitten twee verschillende types in.
De ene is een conventionele zeg maar.
Stalen bus met een rubber prop waar een as in zit.
De bus en de as heb ik net waar hij uitsteekt doorgeslepen met de haakse slijper.
Hierdoor wordt het rubber zo warm dat ik de as er met een poelitrekker door on duwen.
Daarna heb ik de geklemde bus met de ijzerzaag doorgezaagd zodat de diameter wat kleiner wordt en zo de bus eruit getikt kan worden met de grootste dop die ik had.
Het andere draaipunt ik een rare.
Deze zit met twee conische pennen geklemd één zit aan het chassis de andere zit op een beugel die aan beide kanten van de auto zit.
Ik ben er nog niet achter wat voor een materiaal de harde buitenkant is van det ding maar in geloof dat een een kunststof is.
Dit ding maakt ook het rommelige geluid op kleine hobbels.
Hier zitten twee rubberen bruggetjes in en die waren bij mij gescheurd waardoor de wieldraagarm tegen de binnenkant van die kunststof bus tikt.
Deze bus kun je er met een paar welgemikte klappen met een vuistje of zware hamer uitmeppen.
Dit moet trouwens allemaal gedaan worden als de gehele draagarm is verwijderd.
Ik heb hiervoor de fusee losgeschroefd.
Voordat je je nieuwe bussen weer in in het lichtmetaal gaat persen moet je eerst de gaten ontdoen van corrosie.
Daarna een likje vet erin zodat de corrosie niet teveel kans krijgt.
Om die bussen weer op de juiste plek te krijgen heb ik een bankschroef gebruikt.
Zelfs na het schoondremelen van de gaten is de passing nog steeds zeer strak.
Morgen de andere kant.