Nieuw stuur gemonteerd
Nieuw stuur gemonteerd
Vandaag heb ik een nieuw stuur gemonteerd in m'n 960. Ik wilde graag een houten stuur, maar ik zag alleen maar de lichte houten sturen voorbij komen. Via de onderdelenleverancier (zie draadje, waar we in maart op bezoek gaan te Dordrecht), heb ik een origineel houten volvo stuur voor de 960 gekocht, in dezelfde kleur als het hout dat reeds in de wagen aanwezig is.
Het koste me ongeveer een uur werk, en zo is het gegaan:
Allereerst de min accupool losgemaakt. Veiligheid is erg belangrijk aangezien het SRS systeem ontkoppeld gaat worden tijdens deze actie, en je wilt niet dat de airbag tijdens de werkzaamheden in je gezicht opblaast.
Daarna het stuur 90 graden gedraaid om de schroeven aan de achterkant van het stuur los te maken (torx 30). Dit was even een gedoe omdat je niet "om de hoek" kunt kijken. Even proberen en hij "pakt": losdraaien maar. Deze handeling moet twee maal uitgevoerd worden. Eerst het stuur 90 graden links om, daarna 90 graden rechtsom.
ALs deze twee schroeven los zijn, dan komt het airbag en claxon gedeelte los van het stuur. it moet je heel voorzichtig doen omdat de connector van de airbag niet mag beschadigen. Deze moet dan ook voorzichtig losgekoppeld worden. Daarna moet de borgschroef even in de stuurkolom (draaicontact) gestoken worden, anders kan het stuur niet van z'n as af. Wijst voor zicht:
Het nieuwe stuur (nog met beschermhoes) en het oude. Natuurlijk wilde m'n oudste zoon meekijken. "Pap, da's gek, een auto zonder stuur".
De "stuurschroef" zit vrij vast en kan met maat 18 losgedraaid worden. Wederom vastzetten met 33NM. Let er ook op dat je met het afhalen en opzetten van het stuur, het stuur niet draait, en het nieuwe stuur exact zo plaatst als het oude. Anders loop je het risico dat je stuur net uit het lood staat terwijl je recht uit rijd.
Tenslotte de SRS module er weer voorzichtig opzetten, connector weer vast en borgschroef weer op z'n plaats (zie het gele lipje). Daarna de module aan de achterkant met 8NM weer vastzetten. En klaar is de klus. Natuurlijk weer de accupen erop, en rijden maar! Zelfs m'n vrouw vind het een prettig stuur! Het is minder koud, en het stuur is iets dikker dan normaal.
Daarna twee spatlappen bij de voorwielen gemonteerd. Hier volstaan popnagels (drie per spatlap). De achterste twee volgen later wel, want dan moet het wiel eraf, en er moet een gat geboord worden voor een schroef voor het vastzetten van de lap. Kost dus wat meer tijd. Al met al weer een vruchtbaar dagje!