temperatuur en toerental
temperatuur en toerental
Wie heeft er een verklaring voor het volgende.
Eerst even wat verhelderen. Onderstaande betreft mijn 740 GL uit '88 met een b230K motor, op gas, met een ouderwetse verdamper in de motorruimte.
Een week of wat geledsen heb ik mijn carburateur in verband met een luchtlek van twee verse pakkingen en een keurig vlak bakkelieten voetje voorzien (aansluiting carburateur op het inlaatspruitstuk). Sindsdien wat geklooi met de afstelling van met name het gas. Op benzine loopt ie stationair aardig, maar op gas krijg ik hem maar niet fatsoenlijk op toeren. Als ik het mengsel rijker afstel krijg ik plofjes in de uitlaat. Stel ik hem armer af dan houd mijn vierwieler in bij hoge toeren (schokken bij volgas optrekken enzo). Ik dacht nu een goede tussenweg gevonden te hebben. Stationair is ie wat bokkig, maar hij rijd wel lekker soepel en 1 op 7,6 met dit weer. Wat me wel opviel is dat als ik mijn hand voor de luchtinlaat houd (niet helemaal afsluiten) dan gaat het toerental omhoog. Als ik de luchtinlaat geheel dichtknijp dan slaat de motor af, dus een luchtlek is het niet meer.
Sinds het koude weer valt me iets op. hoe kouder het is, hoe hoger het stationaire toerental? Als ik een poosje file moet rijden, of lang voor een stoplicht sta, dan neemt het toerental weer af. dit gaat gelijk op met het toenemen van de temperatuur in de motorruimte, waar ook de opening van het filterhuis zich bevind. ik heb dit gecontroleerd door de voeler van mijn buitentemperatuurmeter in de motorruimte te hangen.
Ik had zelf bedacht dat dit mischien wordt veroorzaakt door een te rijk mengsel. Koude lucht bevat meer zuurstof, en levert bij een te rijk mengsel een betere verbranding. alleen het trucje met het gedeeltelijk afdekken van de luchtinlaat spreekt dit weer tegen. dan zou het toerenal juist af moeten nemen.
wie heeft een idee?
Groeten, Lennert