Vreemd blazende fan: het vervolg.
Vreemd blazende fan: het vervolg.
Vandaag voor de tweede keer met Adrian zitten speuren naar de oorzaak van de kuren in mijn elektrische radiateurfan.
We zijn al een tijd bezig om dingen uit te sluiten: eerst onder de motorkap alles gecontroleerd op werking en de aanwezigheid van vreemde relais etc.
Daarna de bedrading achter het dashboardkastje gecontroleerd. Lastig, want er is veel aan gemodificeerd: een Clifford alarm, LPG inbouw, chiptuning en Bluetooth carkit.
De symptomen zijn inmiddels concreter: als de aircocompressor uit is, begint de fan te blazen. Als de compressor aanslaat, gaat de fan uit. De omgekeerde wereld dus.
Inmiddels is de compressor uitgeschakeld met een stekkertje naast het motorblok. Alleen de afgelopen dagen, met deze lage temperaturen, blaast de fan wederom omdat een temperatuursensor het signaal geeft dat de compressor niet aan MAG slaan. Krankzinnig, bij -4 een blazende fan... Niet echt goed voor het brandstofverbruik.
Tot op heden hebben we geen zichtbare modificaties gevoden die het fenomeen kunnen veroorzaken. Het vermoeden is nu dan ook dat het 'm in het motormanagement zit. Adrian is er van overtuigd dat dit probleem wordt veroorzaakt door een latere modificatie. Nu is de auto getuned, dus een verkeerde instelling in de ECU is nu de vermoedelijke oorzaak.
Een andere ECU zou betekenen dat ik de extra pk's en Nm's kwijt ben, maar dat boeit me niet echt. Maar eerst zet ik 'm neer bij een aircoexpert in Amsterdam, mij aangeraden door Adrian. Kijken of hij 't vindt...
Een opmerking om te relativeren: de auto rijdt verder als een zonnetje. Dat dan weer wel En wat geweldig dat een clublid me zo intensief helpt met het opsporen.
Wordt vervolgd.
Joost