Dikkere koppakking
Dikkere koppakking
Onlangs had onze 740 met B230KH op LPG last van een naar buiten zwetende koppakking. Omdat we de auto eigenlijk geen dag kunnen missen, heb ik een gebruikte cilinderkop deels laten reviseren en deze er zelf in een weekend weer opgezet.
Nu ben ik van mening ben dat de auto voor de revisie zowel in optrekken als in topsnelheid (120 is nu net haalbaar met tegenwind) vele malen sneller was. Daarnaast krijgt de startmotor de motor tijdens het starten nauwelijks meer rond...terwijl de startmotor voor de koprevisie er absoluut geen moeite mee had.
Vandaag ben ik zelf maar eens op onderzoek uitgegaan en heb ik als eerste de klepjes even opnieuw afgesteld. meteen daarna de compressie gemeten. Volgens haynes moet dit liggen tussen 9 en 11 bar maar bij mij was dit voor alle cilinders ongeveer 14 bar; dus veel te veel.
Direct na het plaatsen van de kop moest ik de stationaire regelschroef op de verdamper enkele slagen uitdraaien (stationair sneller) omdat de motor anders niet eens stationair wilde lopen. Het verbruik was voorheen 1op 8,5 en nu kan ik de 1 op 5 niet eens meer halen.
Mijn vraag is nu bestaan er dikkere koppakkingen voor de B230 en is dat een oplossing voor bovenstaand probleem.